Hoitajat monialaisen potilasohjauksen johtajina

Monialainen potilasohjaus voi edistää ohjauksen potilas- ja asiakaslähtöisyyttä sekä saumattomien ja joustavien palvelujen luomista. Hoitajat ovat sosiaali- ja terveysalan (sote) monialaisessa ohjauksessa avainhenkilöitä. He vastaavat usein palvelujen käyttäjien hoidon koordinoinnista ja tuntevat laajasti muiden ammattilaisten asiantuntijuusalueet. Hoitajat ovat tyypillisesti yhteydessä palvelujen käyttäjään ja hänen läheisiinsä, joten hoitajissa on potentiaalia tiedollisten odotuksien vastaamisen varmistamisessa. Tämä asettaa heidät keskeiseen rooliin silloin, kun palvelujen käyttäjälle halutaan tarjota parasta mahdollista ohjausta. (Ho ym. 2023, Mustonen & Inkeroinen 2024.)

Monialaista potilasohjausta voidaan toteuttaa eri tavoin. Laadukas ohjaus edellyttää, että monialaisella tiimillä on yhteinen näkemys hoidosta (Ho ym. 2023). Tämän vuoksi monialaisessa ohjauksessa voisi olla tarkoituksenmukaista pyrkiä ammattiryhmien väliseen (interprofessional) tai ammattirajat ylittävään (transdisciplinary) yhteistyöhön. Tällöin tiimin jäsenet jakavat yhteiset tavoitteet ja päätöksenteon ja ovat säännöllisesti vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Palvelujen käyttäjä ja läheiset ovat tiimin tasavertaisia jäseniä. Ammattirajat ylittävässä yhteistyössä (transdisciplinary) tiimin jäsenten väliset ammatilliset rajat hämärtyvät, ja ammatillisia rooleja voidaan järjestellä uudelleen, mikä edellyttää usein lisäkoulutusta. Yhteistyötä voi johtaa hoitaja. (Martin ym. 2022.)

Hoitajien valmiuksien varmistaminen monialaisen ohjauksen johtamiseen on keskeinen kysymys. Jotta hoitajien johtama monialainen ohjaus voi toteutua, tulisi hoitajien perus- ja täydennyskoulutuksessa panostaa johtamisosaamiseen ja monialaisen yhteistyön ymmärtämiseen (Mustonen & Inkeroinen 2024). Tämä saattaa vaatia myös koulutus- ja sote-palvelujärjestelmältä kulttuurista muutosta, sillä hoitajilla on moninaisia haasteita johtajuuden saavuttamisessa (Baduge ym. 2023). Hoitajat voivat edistää palvelujen käyttäjiä saavuttamaan yhdenvertaisen aseman hoitotiimissä ja auttaa navigoimaan monimutkaisessa palvelujärjestelmässä. Panostamalla hoitajien monialaiseen ohjaus- ja johtamisosaamiseen, voidaan parantaa paitsi terveydenhuollon laatua, myös koko väestön terveyttä ja hyvinvointia (Mustonen & Inkeroinen 2024).

Lähteet:

Baduge MSDSP, Garth B, Boyd L, Ward K, Joseph K, Proimos J, Teede HJ. 2023. Barriers to advancing women nurses in healthcare leadership: a systematic review and meta synthesis. eClinicalMedicine. https://doi.org/10.1016/j. eclinm.2023.102354

Ho JT, See MTA, Tan AJQ, Levett- Jones T, Lau TC, Zhou W, Liaw SY. 2023. Healthcare professionals’ experiences of inter professional collaboration in patient education: A systematic review. Patient education and counseling 116, 107965. Advance online publication. https://doi.org/10.1016/j.pec.2023.107965

Martin AK, Green TL, McCarthy AL, Sowa PM, Laakso EL. 2022. Healthcare Teams: Terminology, Confusion, and Ramifications. Journal of Multidisciplinary Healthcare 15, 765–772.

Mustonen R & Inkeroinen S. 2024. Monialainen potilasohjaus: yhteistyöllä parempaa hoitoa. Puheenvuoro. Tutkiva Hoitotyö 22 (2), 33−34.

Kuvalähde: Hoitotieteen laitoksen kuvapankki

Kirjoittamisessa on hyödynnetty ChatGPT-4 rakenteen suunnittelussa ja tekstin sujuvoittamisessa.

Saija Inkeroinen

Turun yliopisto, hoitotieteen laitos

Kirjoittaja on väitöskirjatutkija, terveystieteiden maisteri, terveydenhoitaja (AMK) ja sairaanhoitaja (AMK). Väitöskirja käsittelee potilaan oikeutta tietää omasta terveydestään ja hoidostaan ja kuuluu Empowering Patient Education (EPE) -tutkimusalaohjelmaan.

saanin@utu.fi

Reetta Mustonen

Turun yliopisto, hoitotieteen laitos

Kirjoittaja on väitöskirjatutkija, terveystieteiden maisteri ja sairaanhoitaja (AMK). Väitöskirjatyö käsittelee sote-ammattilaisten monialaisen yhteistyötoiminnan ilmiötä ja sen oppimista verkkopohjaisen, monialaisen koulutuksen kontekstissa ja kuuluu Intelligent Health -tutkimusalaohjelmaan.

ramust(at)utu.fi

LinkedIn @Reetta Mustonen