Totuus pyörryttää suomettarelaisia

19. lokakuun 2017 Lehdistö 0

Turussa ilmestyi vuonna 1917 useita lehtiä, joista Uusi Aura oli Suomalaisen puolueen (myös vanhasuomalaiset) lehti. Vuonna 1918 siitä tuli Kokoomuspuolueen julkaisu. Suomalaisen puolueen jäseniä sanottiin suomettarelaisiksi puolueen pää-äänenkannattajan Uusi Suometar -lehden mukaan. Turun Sanomat oli Suomalaisesta puolueesta eronneen Nuorsuomalaisen puolueen lehti, josta 1918 tuli Kansallista edistyspuoluetta lähellä oleva julkaisu. Sosialidemokraattien julkaisu vuonna 1917 oli Sosialisti, joka muutti nimensä Turun Päivälehdeksi 1951.

Suomettarelaisen Uuden Auran ja liberaalimman nuorsuomalaisen Turun Sanomien välillä käytiin kovaa kamppailua alueen valtalehden asemasta. Vielä 1910-luvulla Uuden Auran levikki oli suurempi, mutta 1920-luvulla osat vaihtuivat.

* * *

Turun Sanomat julkaisi 19. lokakuuta 1917 seuraavan nimimerkki Jullen tarinan, joka kertoo lehtien kamppailusta:

”Sattui tässä suomalainen koulu ja nuorisoseura saman talon asukkaiksi. Eräs seuran jäsenistä tilasi seuralle Turun Sanomat. Mutta kun lehti ensi kerran tuotiin seuralle luuli vahtimestari sen kuuluvan kouluun ja vei sen  johtajattarelle. Nähtyään nyt mikä se oli koulun tulossa, rupesi johtajatarrouva siunaamaan ja kläppäämään ja hänen selkärankansa ympärille muodostui kylmä rinki. “Älkää herran nimessä tuoko sellaista “roska” lehteä tänne! Ellette pian vie sitä pois minä pyörryn!” Näin totuus siis panee suomettarelaisten rouvainkin päitä pyörryttämään. Mutta onneton on, jolla on noin valonarka ja heikko pää.”

– T–io