Kansakoulujen johtokunnan kokouksessa päätettyä – vahtimestareillekin palkankorotus

Turun kaupungin kansakoulujen johtokunta oli kokoontunut lokakuun 24. päivän iltana käsittelemään koululaitosta koskevia kysymyksiä. Seuraavana päivänä 25.10.1917 Turun Sanomissa julkaistussa uutisessa esiteltiin kokouksessa esitetty kansakoulujen menoarvioehdotus vuodelle 1918, päätettiin tyttöjatkoluokkien piirustuksen opettajattaren viransijaisuudesta ja myönnettiin virkavapauksia.

Kokouksessa käsiteltiin myös koulujen vahtimestarien syyskuussa jättämä anomus, jossa pyydettiin palkan korottamista ”kalliin ajan” perusteella sekä lisäksi palkan määräytymistä virkavuosien mukaan. Syyskuussa erityisten valiokuntien käsiteltäväksi siirtynyt vahtimestareiden palkkakysymys oli nyt palannut johtokunnan hyväksyttäväksi.

Valiokunta oli lausunnossaan todennut, että vahtimestarien palkkaus vaatisi todellakin yhdenmukaistamista, sillä samanlaisesta työstä maksettiin nyt palkkaa hyvin erilaisia summia. Vahtimestareille oli aiemmin maksettu erikseen pihojen, ulkohuoneitten ja mukavuuslaitosten puhdistamisesta, mutta nyt valiokunnan ehdotuksesta käytännöstä tulisi luopua ja sisällyttää tehtävät kuukausipalkkaan, joka tulisi seuraavan vuoden alusta nousemaan 500 markalla.

Vahtimestarien palkka tulisi siis jatkossa määräytymään tarkemmin siivottavien tilojen lukumäärän mukaan, mutta ilman hajanaisia tehtäväkohtaisia maksuja. Monille kaupungin työntekijöille maksettiin ns. kalliin ajan lisää kohonneiden elinkustannusten vuoksi, minkä takia myös vahtimestarit anoivat ja saivat palkankorotuksen.

Vahtimestarien pyyntö virkavuosien perusteella määräytyvästä palkasta ei sen sijaan saanut valiokunnan kannatusta ja se hylättiin. Vahtimestarien palkkaamien apulaisten saamat korvaukset sisältyivät jo vahtimestarien kuukausipalkkaan, eikä valiokunta siten pitänyt oikeudenmukaisena sitä, että vahtimestarit saisivat näin ollen korotuksia myös apulaisilleen maksamista palkoista.

– A. Paldanius