Höyrylaivalla Pikisaaren kautta Ruissaloon

05. toukokuu 2018 Liikenne 0
Kuva: Höyrylaiva Runsala, http://www.turkusteamers.com/

Varma kevään merkki Turussa olivat laivayhteydet kaupungilta Hirvensaloon ja varsinkin Ruissaloon, joka oli huviloiden kehystämä ja joka oli myös tärkeä virkistäytymisalue kaupunkilaisille. Toukokuun 5. päivänä 1918 “Höyrypursiosakeyhtiö Erstan” ilmoitti sekä Åbo Underrättelserissä että Turun Sanomissa.

Erstan ilmoitti kaupunkilaisille, että “samoin kuin viime vuonnakin” tulivat vuonna 1918 yhtiön kolme höyrylaivaa, Hirvensalo, Runsala ja Vulcan, liikennöimään säännöllisesti reitillä kaupunki–Pikisaari-Hirvensalo–Ruissalo–Kuuva.

Kuva: Höyrylaiva Hirvensalo, http://www.turkusteamers.com/

Hirvensalo oli Turussa vuonna 1879 rakennettu höyrysluuppi, joka oli alkuperäiseltä nimeltään XXIII. Tiettävästi Hirvensalo on vieläkin olemassa: se toimii Lahdessa nimellä Jäätelölaiva Banana Split. Runsala oli puolestaan rakennettu Porissa vuonna 1890, ja se oli ollut Erstanin omistuksessa vuodesta 1914 lähtien. Runsala päätyi lopulta Kotkaan, jossa sen höyrykattila räjähti vuonna 1924 traagisessa onnettomuudessa.

Höyrylaivakolmikon viimeinen, Vulcan, oli valmistunut vuonna 1882 Norrköpingissä Ruotsissa. Vulcan oli Runsalan tapaan ollut Erstanin omistuksessa vuodesta 1914 lähtien. Se poistui liikenteestä vuonna 1936.

Kuva: Höyrylaiva Vulcan, http://www.turkusteamers.com/

– H. S-i

 

Lähteenä laivojen historiasta on käytetty sivustoa  Turun Matkustajahöyrylaivat, http://www.turkusteamers.com/

 

 


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *