”Ensimmäinen lentoretki Ruotsista Suomeen”
Sunnuntaina 28.huhtikuuta 1918 Turun Sanomat julkaisi etusivullaan uutisen ”Ensimmäinen lentoretki Ruotsista Suomeen”. Edellisenä päivänä ”kaksi ruotsalaista” oli tehnyt ”kauppailmamatkan Turkuun”. Lehtitiedon mukaan lento oli lähtenyt Tukholmasta aamulla klo 6.30: ”Sää oli mitä herttaisin, tuulta ei juuri ollenkaan.” Luutnantti Nils Kindberg ohjasi koneen sujuvasti Turkuun, ja matka kesti yhteensä 2 tuntia 41 minuuttia. Matkustusvälineenä oli samanlainen Thulin-merkkinen lentokone kuin viereisen valokuvan kone, jonka valkoiset olivat saaneet Ruotsista ilmavoimiensa käyttöön maaliskuussa.
Turun Sanomien toimittaja sai mahdollisuuden jututtaa matkustajia Hamburger Börsissä iltapäivällä. Toinen matkustajista, Anton Wahlberg, kertoi tulleensa myyntimatkalle, kauppaamaan Suomeen 400 000 kiloa lihaa. Matka oli uutisen mukaan ensimmäinen lentokoneella tehty kauppamatka Suomeen. Samassa yhteydessä kävi ilmi, että koneen mukana saapui myös painolaattoja tukholmalaiselta Aftonbladet-lehdeltä Turun Sanomille, joten lentoyhteys palveli myös lehdistöä.
Turun Sanomien toimittaja kysyi lopuksi luutnantti Kindbergin suhdetta Suomessa käytyyn sotaan. Lehti kirjoittaa:
”Hän sanoi kuukausi sitten pyrkineensä kenraali Mannerheimin luona ollessaan lentäjäksi Suomen vapaustaisteluun, muttei onnistunut, koska Ruotsin hallitus oli jyrkästi kieltänyt sen. Ensimmäiseltä matkaltaan Suomeen hänellä on muistona se kotiaresti, johon hän isänmaassaan joutui Suomessa tekemänsä yrityksen johdosta. Kysymykseen, tunteeko luutnantti K. erikoista myötätuntoa Suomen vapaustaistelua kohtaan, mainitsi hän, että jokaisen ruotsalaisen pitäisi ajatella hänen tavallaan eikä sille saisi mikään hallitus laitella esteitä.”
Lopulta Turun Sanomien otsikko ”Ensimmäinen lentoretki Ruotsista Suomeen” ei ollut totta. Nils Kindberg (1892–1984) oli nimittäin lentänyt Suomeen jo aiemmin Uumajasta Vaasaan 6. maaliskuuta, ja juuri hän ol tuonut oheisen valokuvan lentokoneen Suomeen. Ruotsalainen kreivi Eric von Rosen oli ostanut Enoch Thulinin suunnitteleman koneen ja lensi Kindbergin kanssa Pohjanlahden yli lahjoittaakseen sen valkoisten käyttöön. Rosen maalautti koneen siipiin onnen symboleksi isot siniset hakaristit. Kun koneesta tuli Suomen ilmavoimien ensimmäinen lentokone, Rosenin henkilökohtaiset symbolit jäivät elämään tulevien suomalaiskoneiden tunnusmerkkeinä.
– H. S-i