Inom ramen för INNOKMP-projektet har vi jobbat med att stöda och främja grundskoleelevers tänkande i relation till teknologi och formgivning. Samtidigt har nya pedagogiska verksamhetsmodeller diskuterats och formats i syfte att ge skolorna möjlighet att förverkliga fenomenbaserade slöjd- och teknologiprojekt. Tanken har varit att projekten ska basera sig på gemensam planering där man mångsidigt utnyttjar redskap för digital modellering och unik tillverkning. För att stöda förverkligandet av elevprojekt har instruktioner utarbetats för de så kallade nya slöjdteknologierna: programmering och robotik, 3D-printning, samt för tillverkning av e-textilier.
Datorstödda hantverk
Laser och 3D
Planering av ytmönster
Silhouette cameo
Programmering och robotik
Tällä sivulla olevaa ohjelmointia ja robotiikkaa käsittelevää materiaalia on hyödynnetty Innokomp -hankkeen koulutuspäivillä.
E-textil
Yasmin B. Kafai luennoi e-tekstiileistä: https://vimeo.com/259652506/3a130db0f1
Lärarens färdigheter
Käsityönopettajan on hallittava laaja kattaus erilaisia materiaaliteknologioita. Omien taitojen hahmottaminen on joskus kuitenkin vaikeaa. Kaksi opiskelijaa, Tupasela ja Palkki, tekivät kurssityönä itsearviointityökalun käsityönopettajille. Työkalu on Excel-pohjainen. Taulukon värikoodauksen tarkoituksena on visualisoida täyttäjän taidot. Taulukosta saatavaa tietoa voi hyödyntää omien taitojen kehittämisen apuna. Itsearvioinnin tulokset voi myös jakaa opettajien kesken, jolloin taulukoiden perusteella voi kysyä apua asian paremmin osaavalta.
Lataa itsearviointityökalu tästä: käsityön aineenopettajan substanssiosaaminen
Videolla esitellään itsearviointityökalu ja opastetaan sen käytössä.