Katri Rautio kiertueella

Näyttelijä Katri Rautio (1864−1952) teki syyskuussa 1917 kiertueen Saloon ja Turkuun. Pietarissa vuonna 1864 syntynyt Rautio oli Suomalaisen teatterin (vuodesta 1902 Suomen Kansallisteatteri) johtavia näyttelijöitä ja oli juuri jäänyt eläkkeelle. Vuonna 1917 hänet valittiin myös Suomen näyttelijäliiton kunniajäseneksi, 53-vuotiaana. Arvattavaa on, että eläkkeelle siirtyminen antoi mahdollisuuden kiertää Suomea syksn 1917 aikana. Levottomuuden keskellä yleisö saattoi kerääntyä Thalian vaihtoehtoiseen todellisuuteen. Turun Sanomien ilmoitus 15. syyskuuta 1917 kertoo, että Raution kiertue esitti saman päivän iltana Oscar Wilden (1844–1900) näytelmän Vähäpätöinen nainen, joka oli alun perin valmistunut vuonna 1893 nimellä A Woman of No Importance. Näytelmä kommentoi naisen asemaa ja satirisoi brittiläisen yläluokan elämäntapaa. On kiehtovaa ajatella, miltä tällainen yhteiskunnallisesti virittynyt huvinäytelmä on näyttänyt turkulaisen yleisön silmissä juuri syksyllä 1917. Seuraavana päivänä Raution seurue esitti kaksi näytelmää, Wilden teoksen ohella ranskalaisen Édouard Pailleronin (1834–1899) teoksen Ikävässä seurassa (Le monde où l’on s’ennuie, 1881), joka oli sekin ollut Kansallisteatterin ohjelmistoa. Valvoja-lehti oli vuonna 1909 kuvannut juuri Katri Raution suoritusta Pailleronin näytelmässä seuraavin sanoin: “Hän valoi henkilöönsä hienoutta ja arvokkaisuutta sekä sydämellistä herttaisuutta.” Ehkäpä tätä samaa lavasäteilyä nähtiin myös Turussa.

Eläkkeelle siirtymisensä jälkeen Rautio jatkoi uraansa pedagogina. Hän oli sekä Kansallisteatterin oppilaskoulun että Helsingin Ruotsalaisen teatterin oppilaskoulun johtaja. Katri ja Alex Raution poika Markus Rautio (1891–1973) tuli tunnetuksi paitsi näyttelijänä myös laulajana, ohjaajana ja radiojuontajana.

– H. S-i