Herättämisvaliokunta työhön

Turun Suomalaisen Yliopistoseuran hoitokunta oli kokoontunut sunnuntaina, ja Uusi Aura raportoi heti maanantaina 26. marraskuuta 1917 kokouksen tuloksista. Vallankumouksen ilmapiiri oli kaupungissa käsinkosketeltava, mutta määrätietoisesti jatkettiin työtä suomenkielisen yliopiston perustamiseksi.

Hoitokunnan puheenjohtajaksi valittiin hovioikeudenpresidentti Aleksi Käpy ja varapuheenjohtajaksi maanviljelijä Juho Kaskinen. Hoitokunta päätti myös asettaa seitsemän toimikuntaa, mikä kertoo vakaista aikomuksista ja halusta saada yliopiston perustaminen nopeasti etenemään.

Raha-asiainvaliokunnan lisäksi perustettiin “herättämisvaliokunta, joka huolehtii kaikesta kirjallisesta agitatsionista yliopiston hyväksi sekä herättää harrastusta erikoisstipendirahaston perustamiseksi”. Tämän lisäksi perustettiin “luentovaliokunta, joka huolehtii esitelmien ja akateemisten luentokurssien toimeenpanemisesta” sekä “kirjastovaliokunta, joka kerää seuralle kirjallisuutta, käsikirjoituksia, taideteoksia ja muistoesineitä sekä hoitaa näitä ja seuran arkistoa”. Keräystoiminnan tehoastamisekis perustettiin vielä Turun kaupungin keräysvaliokunta, maaseudun keräysvaliokunta ja kaupunkien keräysvaliokunta.

– H. S-i