“Pietari bolsevikien käsissä”

Pietarin tapahtumista kerrottiin lehdistössä säännöllisesti. Turun Sanomat julkaisi 3. joulukuuta 1917 ruotsalaisesta Aftonbladetista kopioidun haastattelun otsikolla “Pietari bolsevikien käsissä. Erään ruotsinmaalaisen kokemuksia”. Se oli silminnäkijän kertomus lokakuun vallankumouksen tapahtumista, ja samalla se välitti turkulaisille kuvaa siitä, että paluuta menneeseen tuskin oli enää odotettavissa. Haastattelun kohde oli johtaja J. F. Edström, joka oli hiljattain palannut Pietarista. Näin Edström kertoi:

“En ole nähnyt yhtään sellaista veristä yhteenottoa Nevskillä, joista Ruotsissakin on kerrottu, vaikka joka päivä olen kävellyt Nevskillä. Että Pietari on bolshevikien käsissä, huomaa vain siitä, että katujen kulmauksissa seisoo pari aseistettua työmiestä, joilla ei ole mitään vallankumousmerkkiä. Yhteentörmäyksistä toisin ajattelevien kanssa en ole kuullut.”
“Mutta joitain verilöylyjä lienee sentään ollut? Esim. Talvipalatsin edustalla?”
“Oli kyllä silloin, kun vallankumous alkoi, jolloin bolshevikit ryntäsivät junkkareita vastaan. Junkkarit, jotka ovat sotakoulun oppilaita, käyttäytyivät ylimalkaan miehekkäästi ja urhoollisesti, mutta heitä kohdeltiin sangen pahasti.”
“Entäs naispataljoona?”
“Puheet sitä vastaan osoitetusta julmuudesta eivät ole totta. Siitä ei ainakaan Pietarissa puhuttu.”

Tämän vuoropuhelun jälkeen lehti jatkoi: “Johtaja Edström alleviivaa voimakkaasti, että bolshevikit ovat mestareita järjestyksen pidossa. He osoittavat eritoten kriitillisissä tilanteissa suurta luottamusta kansaan. Kuten esim. silloin kun sähkölennätinasema vallattiin junkkareilta. Silloin julistettiin yksinkertaisesti lähitienoon asukkaille, että heidän on pysyttävä huoneissaan, ja asetettiin kuularuiskut ja yksi kanuuna toimimaan. Silloin toimittiin sangen kiivaasti, josta vieläkin on merkkejä talojen seinissä. Silloin myös tuhottiin paljon, niin että sähkölennätin ja puhelin vasta viime aikoina on saatu kuntoon. Puhelinta ei voida käyttää sensuuritta – bolshevikit tahtovat kaikkea sensuroida.”

Turun Sanomien, kuten myös alkuperäisen Aftonbladetin, haastattelu päättyy vakuuttamalla, että “ulkomaalaisille ei tapahdu mitään pahaa Venäjällä, elintarpeista ei ole puutetta”. Edström oli tosin havainnut Suomen puolelle tultuaan, että jotakin oli tekeillä, “koska sotilasjunia alinomaa meni ja tuli”.

– H. S-i