Kehityksen jarrut ja muita uutisia

15. joulukuun 2017 Arki, Politiikka, Ruoka 0

Sosialisti-lehti julkaisi lauantaina 15. joulukuuta 1917 etusivullaan näyttävän piirroskuvan “Kehityksen jarrut”, jossa kehityksen pyörän päällä seisoo uljaasti lippuaan pitelevä vallankumouksen hengetär.

Päivän lehdessä kerrottiin siitä, miten venäläisten joukot Turussa pikkuhiljaa vähenivät. Edellisenä päivänä olivat kotiseudulleen palanneet Turkuun vuosina 1905–1906 lähetetyt sotilaat. Punaliput ja torvisoitto saattelivat lähtijöitä, puheita pidettiin puolin ja toisin ja luokkataistelun nimeen vannottiin. Hurraa-huudot kaikuivat rautatieasemalla, eivätkä ne tahtoneet laantua junan lähdettyäkään. Lehden mukaan “junan lähdettyä asemalta kaikuivat jatkuvat hurraat. – Saattamassa olleet sotilaat palailivat torvisoitto mukanaan kasarmilleen”.

Välittömästi uutisen alapuolella kerrottiin ikävä tieto siitä, miten Brahenkadun lastenkodissa oli syötetty pienokaisille jäkäläleipää, joka “on hyvin inhoittavan näköistä”. Toimittaja oli päässyt itsekin leipää maistamaan: se oli huonosti paistettua ja maistui katkeralta. “On siinä lapsiparoilla ollut nieltävää.” Suomessa jäkäläleipä tunnettiin jo 1800-luvulta, ja ehkäpä tilanne kertoo myös siitä, että jauhojen ja leivän saaminen oli joulukuussa 1917 Turussakin vaikeaa.

Sosialistin pikkuilmoituksissa olivat samana päivänä allekkain Pöytyän työväen järjestyskaartin plutoonan ja osaston päälliköiden kutsu harjoituksiin sekä kaksi puhuttelevaa kirjeenvaihtoilmoitusta. Toisessa ilmoituksessa “kaksi iloista maalaistyttöä haluaisi kirjeenvaihtoon samanikäisten poikain kanssa. Nimimerk. Lempivä 20 v. Rakastava 23 v.”

– H. S-i