“Nykyaikana kiitää elämän kulku”

“Kuuletteko? — Ajan suuri kinematografikone surisee. Valkealla kankaalla kuvat vaihtelevat taukoamatta. Alussa hitaasti, hämärinä, katkonaisina. Hetkinä vuosituhannet. Sitten kiihtymistään kiihtyy nopeus. Selvenemistään selvenevät kuvat. Enenemistään enenee kuluvan hetken huimaava vauhti kuvan kiidättäen kuvan jälkeen, kunnes kerran valo sammuu.” Näin kirjoitti nimimerkki Olli uudessa aikakauslehdessä nimeltä Nykyaika ja jatkoi: “Se ohjelma, joka Suomen kansalle menneen vuoden kuluessa esitettiin, oli ihmeellisen monipuolinen, täynnä outoja yllätyksiä, kuin suuri levoton uni.”

Nykyaika oli lehti, jonka tarkoitus oli käsitellä kiihtyvää nyt-hetkeä, kokemusta, jonka mukaan tapahtumat “vaihtelivat taukoamatta” kuin valkokankaan kuvat elokuvateatterissa. Uuden Päivän Klubin julkaisemaa lehteä mainostettiin Uudessa Aurassa 15. tammikuuta 1918, ja ensimmäinen numero ilmestyi viikkoa myöhemmin.

Nykyaika-lehden toimittajia olivat “dosentti, tri Väinö Salminen ja maisteri Väinö Nyberg”. Uuden Päivän Klubi oli sanomalehti Uuden Päivän ympärille syntynyt ryhmä, jossa pohdittiin Suomen tulevaisuutta. Toimittajista Väinö Nyberg (1889–1967), myöhempi Nuorteva, oli pakinoitsija Olli, joka oli jo ehtinyt tulla tutuksi Ylioppilaslehden kirjoituksistaan. Mainoksen mukaan Nykyaikalehti halusi olla ajan hermolla ja käsitellä “elämän kulkua”, joka oli yhä nopeampaa. Lehti osoittautui itse muuttuvien aikojen hedelmäksi. Lehden ensimmäinen numero alkoi sanoin: “Hajanaisena, ilman selväpiirteisiä tulevaisuuden suunnitelmia, alkaa äsken syntynyt Suomen tasavalta elämänsä.” Nykyhetken ongelmaksi tulivat juuri nykyhetken haasteet: se syntyi sisällissodan kynnyksellä. Lehden ilmestyminen jatkui vielä syksyllä 1918, mutta seuraavana vuonna se ei enää nähnyt päivänvaloa.

– H. S-i