Koulut sulkevat mutta opetusta kehitetään

Vuonna 1913 käyttöön vihityssä Kerttulin koulussa oli myös kylpyläosasto. Kuva: https://users.edu.turku.fi/jpaakkin/kerttuli/

Sosialistissa puututtiin keskiviikkona 13.3.1918 kouluopetuksen kehittämiseen, vaikka käytännössä Turun kansakoulut sulkivat juuri samana päivänä ovensa – oppikoulut oli suljettu jo helmikuun alussa. J. Pärssinen, Riku Penttinen ja Hulda Salmi tarjosivat Suomen Kouluneuvoston nimissä käytännöllisiä neuvoja joidenkin oppiaineiden opettamiseen; koulukomitean tehtäväksi tulisi sitten pitkällä tähtäimellä varmistaa, että opetus ja oppikirjat vastaisivat ”ajan vaatimuksia ja tieteitten uusimpia tuloksia”.

Uskonnonopetuksesta ei annettu tarkkoja ohjeita, koska kirjoittajien mukaan uskonnonopetus loppuisi joka tapauksessa pian, kun kirkko erotettaisiin valtiosta. Joka tapauksessa monin paikoin opettajat olivat jo luopuneet uskontotunneista ja hartaushetkistä, tai sitten vanhemmat olivat ottaneet lapsensa pois uskontotunneilta. Tämä kehitys lopettaisi pikkuhiljaa ”aikansa eläneitten, yksityisomistusoikeutta ja sen tuhoisia vaikutuksia tukevan moraalin valta-aseman koulusta”, ja sen sijaan valmistettaisiin sijaa ”uudelle ihmisyyden ja veljeyden mukaiselle siveysopille”.

Äidinkielestä pitäisi puolestaan poistaa lukukappaleita, joiden ”sisältö loukkaa työtätekevän luokan oikeuskäsitteitä”, ja historiassa tulisi välttää esimerkiksi kuninkaiden ja kirkkoruhtinaiden kaltaisten yksilöiden ylistämistä ja kiinnittää huomio kansojen liikkeisiin ja kansanluokkien välisiin taisteluihin. Myös luonnontiedon oppikirjoja kirjoittajat pitivät vanhentuneina: ”Sen sijaan, että niissä kehitysoppi olisi oppiaineksen vallitsevana henkenä, puuttuu niistä se kokonaan, joten ainetta on opetettava tarkoin harkiten, ettei epätieteellisiä käsityksiä esitetä”.

– S-a L. & K-o L.