Laulajapoikia tarvitaan

18. toukokuun 2018 Sota 0

Toukokuun puoliväli oli sotilasparaatien ja julkisten hautajaisten aikaa. Torstaina oli Turussa järjestetty Antti Mikkolan hautajaiset, ja lauantain 18. toukokuuta 1918 Turun Sanomat näytti etusivullaan sarjan valokuvia tapahtumista, kulkueesta kaupungin kaduilla ja siunaustilaisuudesta tuomiokirkossa.

Hautajaisia oli tulossa myös tulevina päivinä. Perjantaina oli vietetty surujuhlaa Loimaalla, ja sunnuntaina sitä vietettäisiin Turussa, jossa haudan lepoon saatettiin kaksikymmentä sodassa kaatunutta sotilasta. Sanomalehdessä kuulutettiin myös laulajia, sillä “huomenna sunnuntaina tarvitaan paljon laulajapoikia”. Tiedotteen mukaan kehotettiin “lyseoiden, yhteis- ja kansakoulujen laulajapoikia” saapumaan klo 14 Suomalaisen Yhteiskoulun tiloihin Venäjänkirkkokatu 7:ään harjoittelemaan Jean Sibeliuksen säveltämää “Ateenalaisten laulua”.

– H. S-i