Sote-akatemian ja luovan kirjoittamisen oppiaineen yhteistyö tuo kokemusäänet esiin taiteen kautta

Sote-akatemian ja luovan kirjoittamisen oppiaineen yhteistyö tuo kokemusäänet esiin taiteen kautta

Sote-akatemian Dialogiblogi on alusta, joka on avoinna monenlaisille äänille. Tilan saavat niin tieteelliset kuin taiteelliset tekstit, niin ääni- kuin kuvamateriaalit. Miksi tuoda taiteellista ilmaisua Dialogiblogiin?

Kohtaaminen ja dialogi ovat keskiössä niin sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja opetusaloilla, kuin taiteessakin. Esimerkiksi sosiaalityöntekijät, hammaslääkärit, erityisopettajat ja fysioterapeutit tekevät kohtaamistyötä, jossa asiakkaan, potilaan ja ihmisen näkökulma on hyvin merkityksellinen. Näitä työn ytimessä olevia kohtaamisia on kuitenkin haasteellista tuoda julkisesti näkyväksi niiden luottamuksellisuuden vuoksi. 

Taiteen ja luovan kirjoittamisen kautta voidaan tarkastella kohtaamista laajasti sekä henkilökohtaisen kokemuksen, että rakenteiden tasolla. Taiteellisen tekstin kautta voidaan tuoda esiin kokemusasiantuntijoiden näkökulmia ja havainnollistaa arkojakin aiheita. Taide avaa uusia näkökulmia ja ideoita – se voi siis toimia yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen välineenä tai tuottajana. Taiteen kautta peilaamme itseämme toisiimme ja maailmaan. Jonkun toisen silmin katsottuna maailma näyttää aina erilaiselta. 

Dialogiblogi on ollut perustamisestaan alkaen avoinna luoville teksteille. Nyt Turun yliopiston luovan kirjoittamisen oppiaineen kanssa aloitetun yhteistyön kautta luovia tekstejä tullaan näkemään blogissa yhä enemmän. Näin luomme paitsi uuden yhdyspinnan, tuomme myös keskusteluihin tieteellisten ja popularisoivien tekstien lisäksi taiteellisia näkökulmia. 

Kuva: Suvi Puttonen

Kategoriat eivät ole selkeärajaisia. Taiteellisen ja tieteellisen kirjoitustyylin yhdistelmä voi esimerkiksi olla tehokas tiedon popularisoinnissa. Joskus vapaammin kirjoitettu teksti voi olla lukijalle lähestyttävämpää kuin tieteellinen, vaikka tieteellinenkin teksti on aina luovaa. Molempia tarvitaan, mutta eri tarkoituksiin. Jos esimerkiksi on tarkoituksena saada lukija pohtimaan omaa suhdettaan tupakkaan, voi olla tehokkaampaa puhua ensimmäisestä persoonasta käsin, kuin yleisesti ja yleistäen. 

Taidesisältö voi toimia vapaan dialogin tilana, joka edistää ymmärrystä maailmasta. Sama tavoite on ollut esimerkiksi järjestämillämme Erätauko –dialogimalliin pohjautuvilla keskusteluilla. Parhaimmillaan koko tiedeyhteisö toimii samalla periaatteella. Taiteellinen sisältö antaa mahdollisuuksia osallistavuuteen asiantuntijaroolien ulkopuolella, jolloin kokemuksille ja tunteille voi jäädä enemmän tilaa. Rakenteiden, säännönmukaisesti ja objektiivisuuteen pyrkivästi tuotetun tiedon maailmassa inhimillinen kokemus saattaa jäädä joskus piiloon.

Kehittyvälle ja kehittävälle organisaatiolle taiteelliset menetelmät voivat olla kultakaivos:

“Organisaation kehittäminen hyötyy tuoreista toimintatavoista. Taiteen menetelmät ovat vaihtoehto pelkälle puhumiselle ja perinteisille kokouksille. Taiteelliset menetelmät soveltuvat ympäristöihin, joissa muutoksen haaste on suuri. Taide voi auttaa organisaatioita näkemään pidemmälle.” (Taike 2020, 14.)

Taiteella on tutkitusti hyvinvointivaikutuksia. Kulttuuritoiminta on kasvavissa määrin osa sote- ja hyte-organisaatioiden toimintaa. Dialogiblogin luovat julkaisut toimivat samalla kulttuurihyvinvoinnin esiintuojina ja havainnollistajina. 

Kulttuurituote päivässä pitää lääkärin loitolla!

Ensimmäiset luovat tekstit julkaistaan 7.9. ja 21.9. Pysy kuulolla!

Oletko luova kirjoittaja? Haluaisitko julkaista Dialogiblogissa? Ota yhteyttä:

Suvi Puttonen

Suvi Puttonen

Projektityöntekijä, VTM
Sote-akatemia
Turun yliopisto

Jaa julkaisu: Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail
Seuraa meitä: Facebooktwitterrssyoutubeinstagram

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *