Käytännön vinkkejä ja unohtumattomia kokemuksia Shanghain tutkijakoulumatkalla

Osallistuimme marraskuussa 2023 ReCap-projektin (Research Career Pathway) järjestämään konferenssiin ja talvikouluun Shanghaissa, Kiinassa. ReCap-projektin tavoitteena on tukea nuorten tutkijoiden urapolkua ja kehittää kansainvälistä hoitotieteen metaverkostoa. Tässä blogikirjoituksessa jaamme kokemuksia Kiinaan matkustamisesta ja tapahtuman toteutukseen liittyvistä käytännön asioista.

Matkan valmistelu alkoi jo noin puoli vuotta ennen lähtöä. Valmisteluissa piti huomioida monia käytännön asioita matkustamisen ja tapahtuman järjestämisen näkökulmista:

• Viisumi: Yksityiskohtaisen viisumihakemuksen täytön jälkeen kävimme Kiinan viisumipalvelukeskuksessa Helsingissä, jossa meiltä otettiin sormenjäljet ja tarkistettiin viisumihakemus liitteinen. Viisumia varten tarvitsimme kutsukirjeen ja henkilötodistuksen vastaanottavasta yliopistosta sekä tiedot lennoista ja majoituksesta. Passi jäi viisumipalvelukeskukseen, josta sen sai takaisin, kun viisumi oli valmis.
  • Matkavakuutus: Meillä oli turvana yliopiston matkavakuutus ja henkilökohtaiset matkavakuutukset.
  • Laitteet: Tietoturvan edistämiseksi tietokoneella ei kannattanut säilyttää arkaluontoista materiaalia. Kiinassa rajoitetaan ja suodatetaan verkkoliikennettä Kiinan ja ulkomaiden välillä, joten puhelimella ei toimi monet tutut sovellukset (esim. Whatsapp ja Google) ilman VPN-yhteyttä. Suomalaisella liittymällä tiedonsiirto Kiinassa voi olla kallista, minkä vuoksi kannattaa harkita paikallista sim-korttia tai oman operaattorin tarjoamaa reissudatapakettia.
  • Pistorasia: Sähköjärjestelmä on pääosin sama kuin Suomessa, joten pistokkeet sopivat usein paikallisiin pistorasioihin. Kannattaa kuitenkin varata myös paikallinen adapteri varmuuden vuoksi mukaan.
  • Valuutta: Varasimme käteistä rahaa matkaan mukaan jonkin verran, sillä luottokortti ei käy läheskään kaikkialla. Kiinassa maksamiseen käytetään usein puhelinsovelluksia (esim. WeChat) ja käteismaksua käytetään harvoin. WeChatilla maksaminen ei kuitenkaan onnistu, ellei ole paikallista pankkitiliä.
  • Tutustu paikallisiin tapoihin: Lahjakulttuurin vuoksi varasimme suomalaisia tuotteita mukaan. Shanghaissa oli helppo liikkua metrolla, mutta huomioi, että kevyen liikenteen säännöt eroavat suomalaisista. Syömäpuikkotaidot tulivat tarpeeseen, mutta ravintoloissa ei välttämättä ole tarjolla vaihtoehtoja ruokarajoitteisiin. Ruoka tilataan usein WeChatilla. Hädässä olimme avoimia erilaisille vessoille ja oman vessapaperin muistaminen oli toisinaan pelastus.
  • Kieli: Kansainvälisessä Shanghaissa kiinalaisten merkkien rinnalla on usein englanninkielisiä ohjeita ja kylttejä. Monet paikalliset eivät kuitenkaan osaa englanninkieltä. Esimerkiksi taksimatkoja varten kannattaa pitää mukana hotellin osoite kiinalaisilla merkeillä.
  • Tapahtuman järjestäminen: Järjestimme tapahtumaa Suomesta käsin etänä, joten varauduimme yllätyksiin paikan päällä. Esimerkiksi tilat ja niiden soveltuvuus selvisivät lopullisesti vasta paikan päällä. Yhteistyö paikallisten kanssa sujuvoittaa järjestelyjä.
  • Passi: Passia saatetaan tarvita yllättävissäkin paikoissa. Pidimme sitä aina mukana.

Talvikoulu ja konferenssi saatiin päätökseen kunnialla. Niitä edelsi perusteellinen ennakkovalmistautuminen ja vinkkien jakaminen vertaisryhmässä. Projektin vetäjän kokemus Kiinassa työskentelystä ja tärpit meille uusille Kiinassa tapahtumia järjestäville olivat monessa kohtaa tarpeen. Viikko Shanghaissa oli rikastuttava kokemus ja solmimme uusia kansainvälisiä ja kansallisia yhteyksiä. Kulttuurisista eroista huolimatta nuorten tutkijoiden kokemukset ja tuntemukset ovat hyvin samanlaisia: rajat ylittävä vertaistuki on arvokasta.

Johanna Nyman

johanna.nyman(at)utu.fi

Kirjoittaja on väitöskirjatutkija, terveystieteiden maisteri, terveydenhoitaja ja sairaanhoitaja (AMK). Väitöskirjatyö käsittelee nuorten tupakoimattomuuden edistämistä minäpystyvyyttä tukevan digitaalisen intervention avulla.

Saija Inkeroinen

Hoitotieteen laitos, Turun yliopisto

Kirjoittaja on väitöskirjatutkija, terveystieteiden maisteri, terveydenhoitaja ja sairaanhoitaja (AMK). Kirjoittaja tekee väitöskirjatutkimusta potilaan oikeudesta tietää omasta terveystään ja hoidostaan.

Yliopiston profiili: https://www.utu.fi/fi/ihmiset/saija-inkeroinen

Linkedin: www.linkedin.com/in/saija-inkeroinen

Sanna Törnroos

Hoitotieteen laitos, Turun yliopisto

Kirjoittaja on väitöskirjatutkija, terveystieteiden maisteri, röntgenhoitaja (AMK) sekä ammatillinen opettaja. Väitöskirjassa tutkitaan radiografiatieteen paradigmaattisia lähtökohtia, tutkimuskohdetta ja epistemologiaa.