Artikkeli: Tekoäly, koneoppiminen ja teknologinen murros – Kohti datatoimijuutta ja tulevaisuuden design-taitoja

Henriikka Vartiainen, Matti Tedre, Ilkka Jormanainen, Juho Kahila, Teemu Valtonen & Tapani Toivonen

Avainsanat

tekoäly, koneoppiminen, datalähtöinen suunnittelu, teknologiakasvatus, tulevaisuuden taidot

Abstrakti

Tekoälyn ja erityisesti uudet koneoppimisen tekniikat ovat teknologisen murroksen keskeisiä ajureita. Tänä päivänä koneoppiminen on myös yhä enemmän sulautumassa osaksi kehollista ja materiaalista maailmaa sekä vuorovaikutusta. Antureiden, verkkoyhteyksien ja tietokoneohjelmistojen kautta rakennukset, esineet ja tekstiilit ovat muuttumassa älykkäiden esineiden ja toimintojen verkostoiksi. Virtuaalisen, materiaalisen ja kehollisuuden uudenlainen kohtaaminen tarjoaa myös ennennäkemättömiä mahdollisuuksia sekä haasteita koneoppimisen sekä datalähtöisen suunnittelun ja innovoinnin tukemiseen kouluopetuksessa. Tämän artikkelin tavoitteena on rakentaa näkökulmia datatoimijuuteen sekä datalähtöiseen design-ajatteluun koneoppimisen muovaamassa maailmassa.  Artikkeli esittelee digitaalisen, materiaalisen sekä kehollisuuden uudenlaisia mahdollisuuksia sekä riskejä, joka tuo koneoppimisen ajamaan murrokseen liittyviä näkökulmia osaksi käsityön ja teknologiakasvatuksen tulevaisuudesta käytävää tieteellistä ja julkista keskustelua.

 

Vartiainen, H., Tedre, M., Jormanainen, I., Kahila, J. ., Valtonen, T., & Toivonen, T. (2021). Tekoäly, koneoppiminen ja teknologinen murros:: Kohti datatoimijuutta ja tulevaisuuden design-taitoja. Ainedidaktiikka5(2), 103–120. https://doi.org/10.23988/ad.90776

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *