Posteri kasvatustieteen päiviltä: Uusia koulutuksen malleja, Opettajat ja opiskelijat yhteisopettamassa

Suomalaisen peruskoulun käsityönopetus on murroksessa. Peruskoulun opetussuunnitelman perusteissa (2014) käsityö kuvataan monimateriaalisena, keksivänä ja yhteisöllisenä toimintana. Painotus on siirtynyt valmistustekniikoiden opettelusta ideointiin ja kokeiluun, ja opetukseen tulisi sisällyttää myös uutta teknologiaa. Lisäksi monimateriaalisuus vaatii käsityönopettajilta entistä tiiviimpää yhteisopettajuutta. Muutosten edessä monet opettajat kokevat osaamisensa riittämättömäksi. Muutokset vaikuttavat myös opettajankoulutukseen ja opettajaopiskelijoihin. Jotta tulevat käsityönopettajat voivat toteuttaa uudenlaista opetusta työelämään siirryttyään, heidän on saatava siitä kokemusta opintojen aikana.

INNOKOMP-hanke tukee opettajia käsityönopetuksen ja yhteisopettajuuden kehittämisessä.
Hankkeessa kokeillaan koulutusmallia, jossa yhdistetään käsityön opettajankoulutusta ja opettajien täydennyskoulusta. Alustana oppimiselle toimivat oppilaiden yhteisölliset keksimisprojektit. Tavoitteena on, että käsityönopettajat suunnittelevat ja toteuttavat projekteja kouluissaan yhteisopettajuustiimeinä käsityönopettajaopiskelijoiden kanssa.

Katso posteri kokonaisuudessaa tästä: UUSIA KOULUTUKSEN MALLEJA

Jätä kommentti