Parempaa ravitsemusta perheille uusien ruokasuositusten opeilla

Uusissa tammikuussa ilmestyneissä suosituksissa kuvataan terveyttä edistävän ruokavalion periaatteet koko perheelle. Suositus on tarkoitettu tietolähteeksi ja tueksi ammattilaisille eli esimerkiksi neuvolassa työskenteleville, mutta myös muillekin asiasta kiinnostuneille. Suosituksilla tavoitellaan parempaa terveyttä väestössä, mutta yksilökin voi hyötyä näistä käytännönläheisistä vinkeistä paremman ruokavalion laatimiseksi.

Hyvän ja terveyttä edistävän ruokavalion voi koostaa monella tapaa. Keskeisimmät opit on esitetty liikennevalojen värien avulla kuten alla olevassa kuvissa. Laadukkaita elintarvikkeita valitsemalla monipuolisesti ja vaihtelevasti ja syömällä energiantarvetta vastaava ruokamäärä ollaan jo pitkällä.

suositukset kuva2

Jo totuttuun tapaan kasvikset, marjat ja hedelmät ovat edelleen ruokavalion perusta. Säännölliset ateriat, myös viikonloppuna, tukevat hyvää ruokailua. Ruuasta saa ja pitää nauttiakin, se on nyt tuotu suosituksissa esille. Varhainen lapsuus onkin otollista aikaa oppia terveyttä edistävät ruokatottumukset. Perheen yhdessäolo myös ruokailutilanteissa kehittää lapsen ruokatottumuksia.

LÄHDE: THL, Syödään yhdessä – ruokasuositukset lapsiperheille 2016,  http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-599-8