Tutkimusavustajana Varhainen Ravitsemus ja Terveys -tutkimusryhmässä

Moi!

Tällä kertaa blogia päivittää opinnäytetyöntekijä sekä tutkimusavustaja Janina. Opiskelen viidettä eli viimeistä vuotta biolääketiedettä Itä-Suomen yliopistossa Kuopiossa, mutta päädyin kuitenkin loppuvuodesta 2021 etsimään gradupaikkaa Turun yliopistosta. Meillä Kuopiossa englanninkielisen maisterivaiheen pääaine on molekyylilääketiede (Molecular Medicine), jossa keskiössä on sairauksien syntymekanismeihin paneutuminen solutasolla. Huomasin kuitenkin opintojeni aikana kiinnostukseni nousevan ravitsemusta sekä kliinistä tutkimusta kohtaan, ja tästä syystä otin yhteyttä Varhainen ravitsemus ja terveys – tutkimusryhmään. Muutamien palaverien jälkeen löysimmekin Kirsi Laitisen kanssa minulle kiinnostavan projektin liittyen äidin suoli-aivo-akseliin! Aloitin kirjallisuuteen perehtymisen kesällä 2022 ja kuluneen syksyn aikana olen päässyt aloittamaan itse analyysiä.

Graduprojektini ohella aloitin kesällä myös tutkimusavustajan työt. Ensimmäisinä viikkoina työtehtäviini kuului muun muassa ruokapäiväkirjojen laskemista sekä tutkimusdatan tallentamista. Sekä ruokapäiväkirjat että muu tutkimusdata olivat peräisin aikaisemmilta Raskausdiabetes ja Ravinto -tutkimuksen seurantakäynneiltä. Kesän edetessä kokeneempi tutkimusavustaja Tyti sekä väitöskirjatutkija Lotta perehdyttivät minua uusiin työtehtäviin. Melko pian sainkin enemmän vastuuta ja pääsin työskentelemään labrassa solueristysten parissa sekä pitämään tutkimuskäyntejä.

Tämä kesä on ollut ensikosketukseni tutkimustyöhön ja on ollut ilo huomata, että kyseinen tutkimusryhmä on ollut minulle juuri sopiva. Tutkimusavustajan työ, erityisesti tutkimuskäyntien pitäminen äidille ja lapsille, on antanut tarvittavaa vastapainoa omalle graduprojektille, joka on tähän asti pitkälti sisältänyt kirjallisuuteen tutustumista (eli paljon tunteja tietokoneen ääressä). Tutkimustyö vaatii paljon, mutta kiinnostavien aiheiden parissa työskentely helpottaa asiaa. Myös se, että maltamattomana odottaa, millaisia tuloksia on tulossa. Työni tutkimusryhmässä ei lopu graduprojektini jälkeen, vaan sain mahdollisuuden jatkaa väitöskirjaprojektiin valmistumiseni jälkeen, huippua!

Janina Hieta