Liikunta kesällä ja liikkuvan lapsen ravitsemus

Liikunta ja ulkoilu ovat tärkeä osa lapsiperheen arkea, ja aurinkoisilla säillä ulkona liikkuminen onkin loistava kesäpäivän aktiviteetti. Lähiniitylle voi tehdä retken ja ihailla upeita kesän kukkivia kasveja, tai rannalle voi suunnata viilentymään, jos helteinen kuumuus pääsee yllättämään. Liikunta on yksi terveen elämän tärkeä elementti, ja siksi riittävästä liikunnasta, sekä liikkumista tukevasta ravitsemuksesta on hyvä pitää kiinni.
Liikuntasuositukset on määritetty sen mukaan, paljonko lapsen tulisi liikkua päivässä, terveen elämän ylläpitämiseksi. Alle kouluikäisille liikuntaa suositellaan vähintään kolme tuntia päivässä. Tähän kolmeen tuntiin sisältyy monipuolista ja teholtaan vaihtelevaa liikuntaa sekä muita päivän touhuja. Vauhdikasta fyysistä liikuntaa tulisi alle kouluikäisen lapsen päivässä olla noin tunti. Esimerkiksi trampoliinilla hyppiminen, juoksuleikit ja pallopelit tai uiminen ovat vauhdikasta ja monipuolisesti rasittavaa liikuntaa. Kevyempää liikuntaa on kesällä mukava harrastaa ulkona esimerkiksi kävelyn tai pyöräilyn muodossa. Kouluikäisen lapsen liikuntasuositukset eroavat hieman alle kouluikäisten suosituksista. Kouluikäiselle päivittäistä liikuntaa tulisi kertyä vähintään 1-2 tuntia, ja liikunnan tulisi sisältää useita vähintään 10 minuutin reippaita rupeamia, jotka hengästyttävät ja saavat sykkeen nousemaan.
Usein tavoitteelliset urheiluharrastukset saatetaan aloittaa jo hyvin nuorena, jolloin tiheä liikkuminen pitää ottaa huomioon myös ravitsemuksessa. Lautasmallin mukainen syöminen onkin erittäin tärkeää, jos rasitusta tulee paljon. Energiaa tulee saada tarpeeksi sekä pääaterioilla että välipaloilla, koska lapsi tarvitsee energiaa kasvuun ja kehitykseen. Ateriarytmin ajoittaminen tasaisesti pitää verensokerin sopivalla tasolla, ja antaa virtaa ulkoiluun ja liikkumiseen. Ateriarytmi on kohdallaan, jos ruokailuhetkien väli ei veny 3-4 tuntia pidemmäksi.Kesällä liikkujan on syytä ottaa huomioon myös riittävä juominen. Vesi riittää aktiivisen liikkujan ja ulkoilijan janojuomaksi. Vesipullo onkin tärkeä muistaa ottaa mukaan rannalle tai metsäretkelle aurinkoisena päivänä, sillä hikoilu lisää janon tunnetta ja elimistön nestetarvetta. Myös aterioilla olisi hyvä juoda 1-3 lasia vettä, rasvatonta maitoa tai piimää. Kofeiinipitoiset juomat eivät sovi liikkujalle, eivätkä varsinkaan lapselle. Myöskään sokeripitoiset mehut tai kuplivat juomat eivät ole hyvä vaihtoehto, sillä ylimääräinen sokeri ei tee hyvää elimistölle eikä hampaille. Hiilihappo taas voi aiheuttaa tukalaa oloa liikunnan aikana, ja latistaa näin mukavan liikuntahetken tunnelman hyvin tehokkaasti. Monet mehut ja limonadit voivat sisältää myös hampaille haitallista sitruunahappoa.
Koko perheen yhteistä liikuntaa on kesällä helppo lisätä, kun säät ovat kauniit ja aikaa löytyy usein töiden lomasta rentoutumiseen ja ulkoiluun. Yhteiset liikkumisharrastukset lähentävät perhettä, ja antavat lapselle mahdollisuuden tutustua turvallisessa seurassa lähiympäristöön ja uusiin liikuntamuotoihin. Kesällä on myös helppo jättää ruutujen katselu vähemmälle, ja katkaista passiivisia istumishetkiä tietokoneen tai pelien äärellä. Terveen elämän, iloisen mielen ja arjen vireyden kannalta upeat kesäiset liikuntamahdollisuudet kannattaa nyt hyödyntää!

Lähteet:
THL.fi: Syödään yhdessä –ruokasuositukset lapsiperheille
UKK-instituutti: Lasten ja nuorten liikkumisen suositukset
ruokavirasto.fi: Juomat ravitsemuksessa