Raskauden aikana vältettävät ruoka-aineet

Vauvaa odottavan tulee välttää muutamia ruoka-aineita. Ruokarajoitusten tarkoituksena on estää haitallisten aineiden kulkeutumista äidin verenkierrosta lapselle. Joitain rajoitetuista ruoka-aineista voi syödä silloin tällöin kohtuudella, mutta alkoholi, tupakka ja muut päihteet on syytä jättää pois kokonaan. Katso tarkemmin vältetttävistä ruoka-aineista alla.

Raskaudenaikaisella ravitsemuksella tiedetään olevan tärkeä merkitys sikiön ja lapsen kehitykselle ja sekä äidin että lapsen hyvinvoinnille. Siksi on tärkeää että tuleva äiti syö monipuolisesti ja vaihtelevasti. Suositeltavasta ruokavaliosta voit lukea tarkemmin aikaisemmista blogipäivityksistä (osa1, osa2 ja osa3)

A-vitamiinin saantia rajoitettava koko raskauden ajan, älä syö maksaruokia

Maksaruokia (jauhemaksa- ja maksapihvi, maksakastike, maksalaatikko) tulee välttää koko raskauden ajan. Maksan korkea A-vitamiini- ja raskasmetallipitoisuus voi lisätä epämuodostuma- ja keskenmenoriskiä. Maksamakkaraa ja –pasteijaa voi halutessaan käyttää 2 viipaletta (n. 30 g)/päivä, enintään 200 g/viikko ja enintään 100 g/kerta. A-vitamiinia sisältäviä vitamiinivalmisteita tai kalanmaksaöljyä ei myöskään tule nauttia. RUokia, joissa on A-vitamiinin esiasteita, karotenoideja, voi huoletta syödä raskaudenkin  aikana; karotenoideja on mm. värikkäissä kasviksissa kuten tomaatissa, porkkanassa, mansikassa ja paprikassa.

Näin vältät listerioosin ja toksoplasmoosin

Muita selkeästi vältettäviä ruoka-aineita ovat tyhjiö- ja suojakaasupakatut kylmäsavustetut ja graavisuolatut kalatuotteet, pateet ja mäti, sekä pastöroimatonta maitoa (esim. tilamaito) sisältävät tuotteet, pehmeät juustot, homejuustot (kuten brie, gorgonzola ja chévre). Kovissa, kypsytetyissä juustoissa, kuten edamissa ja emmentalissa listeriabakteeri ei pysty lisääntymään. Listeriabakteeri tuhoutuu yli 70 asteen kuumennuksessa, mutta ei pakastettaessa eikä suolatessa. Listeriabakteerin aiheuttama listerioosi voi johtaa keskenmenoon ja ennenaikaiseen synnytykseen ja aiheuttaa lapselle vaikeita yleisinfektioita.

Toksoplasmatartunnan ihminen voi saada raa’asta tai huonosti kypsennetystä lihasta, kuten tartarpihveistä, raa’asta jauhelihataikinasta, riimilihasta, parmankinkusta, joita ei suositella syötävän edes pieniä määriä. Kuumennettuina näitä voi käyttää.  Toksoplasmatartunnan saattaa saada myös pesemättömistä tai raaoista vihanneksista, hedelmistä tai marjoista tai käsittelemällä suojaamatta puutarhamultaa tai kissanhiekkaa. Raskauden aikainen toksoplasmainfektio saattaa johtaa keskenmenoon tai aiheuttaa sikiölle vakavan infektion.

Jätä sisävesien vanhat petokalat syömättä

Haukea on vältettävä kokonaan korkean elohopeapitoisuuden vuoksi. Muita petokaloja suositellaan rajoitetusti: sisävesialueen isokokoisen ahvenen, kuhan ja mateen runsasta ja yksipuolista syöntiä on vältettävä elohopeapitoisuuksien vuoksi. Itämeren isoa silakkaa, lohta ja meritaimenta voi syödä enintään 1-2 kertaa kuukaudessa. Kalaa voi ja tuleekin syödä eri suositeltavia kalalajeja vaihdellen 2-3 kertaa viikossa. Kalan rasvahapoilla on monia terveydelle hyödyllisiä vaikutuksia. Lisäksi kalasta saa D-vitamiinia ja hyvänlaatuisia proteiineja.

Ei liikaa lakua ja salmiakkia

lakut

Säännöllistä lakritsin ja salmiakin syömistä ei suositella. Kerta-annoksen tulee olla kohtuullinen, korkeintaan 50 g päivässä. Lakritsikasvin korkea glykyrritsiinipitoisuus voi aiheuttaa turvotusta, nostaa verenpainetta ja lisätä ennenaikaisen synnytyksen riskiä. Turvallisena määränä pidetään alle 500 milligrammaa glykyrritsiiniä viikossa. Tämä määrä saadaan noin sadasta grammasta puhdasta lakritsia. Eri lakritsi- ja salmiakkituotteiden lakritsi- ja glykyrritsiinipitoisuudet vaihtelevat.

Täydellinen lista raskausaikana vältettävistä elintarvikkeista löytyy täältä.

One thought on “Raskauden aikana vältettävät ruoka-aineet