Professori Veikko Launis 50 vuotta

Lääketieteellisen etiikan professori Veikko Launis täytti pyöreät 50 vuotta 23.3.2014. Juhlaseminaari merkkipäivän kunniaksi järjestettiin Publicumilla 21.3.

Seminaarin avasi sen puheenjohtajana toiminut professori Juha Räikkä. Ensin esitettiin asiaan kuuluvia tervehdyksiä ja onnitteluja päivänsankarille.

Filosofian oppiaineen tervehdyksen toimitti professori Eerik Lagerspetz (ks. kuva alla). Lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Tapani Rönnemaa esitti tiedekunnan onnittelut, ja kultturihistorian oppiaineen sekä Tiuku-hankkeen tervehdyksen hankkeen puheenjohtajalle toi Annakaisa Suominen. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin eettinen toimikunta tervehti merkkipäiväänsä viettävää jäsentään puheenjohtajansa Mika Scheininin ja asiantuntijalääkäri Tiina Variksen voimin.

Eerik Lagerspetz toimitti filosofian oppiaineen tervehdyksen
Professori Eerik Lagerspetz (vas.) toimitti filosofian oppiaineen tervehdyksen päivänsankarille.

Seminaarin esitelmät avasi Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri, dosentti Samuli Saarni esitelmällä Filosofi sairaalaa johtamassa. Tämän jälkeen esitelmöivät Helena Siipi (Lajien henkiinherättäminen sukupuutto- ja lajikäsitysten näkökulmasta) ja Markku Oksanen (Tiedon valikoiminen ja aidot moraaliongelmat bioetiikassa) filosofian oppiaineesta.

Seminaarin päätti teoreettisen filosofian professorin Olli Koistisen esitelmä Medicina mentis: filosofia lääketieteenä, jonka jälkeen kuultiin vielä päivänsankarin puheenvuoro.

Olli Koistinen puhui filosofiasta lääketieteenä
Professori Olli Koistinen puhui filosofiasta lääketieteenä.

Filosofian oppiaineen henkilökunta onnittelee Veikkoa lämpimästi!

Lue myös yliopiston mediatiedote.