Turun filosofia menestyi jälleen kansainvälisessä yliopistovertailussa

Turun filosofian oppiaine on jälleen sijoittunut 150 parhaan joukkoon maailman laajuisessa QS World University Ranking yliopistovertailussa.

Turun yliopiston sisäisessä vertailussa oppiaine sijoittuu – kuten aiempina vuosinakin – ykkössijalle psykologian oppiaineen kanssa. Seuraavat sijoittujat (sijoilla 151–200) ovat historia ja arkeologia, oikeustiede sekä lääketiede (joista kaksi viimeksi mainittua ovat, muuten, tiedekuntia).

Kansallisesti Turun filosofian edellä on ainoastaan Helsingin yliopiston filosofia (sijoitus 51–100). Tampereen ja Jyväskylä filosofia sijoittuvat sijoille 151–200.

Kansainvälisesti Turun filosofia sijoittuu samaan luokkaan kuin esimerkiksi Tukholman, Dublinin Trinity Collegen ja University of Texas at Austinin filosofian laitokset. Vertailun vuoksi mainittakoon, että viimeksi mainitussa kansainvälisesti korkean profiilin laitoksessa on noin neljäkymmentä professoria, kun taas Turussa on tällä hetkellä kolmea vakituista ja yksi vieraileva professori.

Lisätietoja: QS Filosofian laitokset maailman laajuisesti sekä QS Turun yliopiston tilastot

Turku Philosophy well ranked in QS Rankings

Turku phil unit was ranked in the group of 150 best philosophy units in QS World University Rankings.

In University of Turku, subject of philosophy ranks the highest (with psychology), as has been the case in recent years. The subsequent subjects (on places 151–200) are History and archeology, Law and Legal studies, and Medicine (the last two of which are, by the way, faculties in the University).

Nationally only Philosophy in University of Helsinki outranks Turku (51–100). Universities of Tampere and Jyväskylä are ranked on places 151–200.

Internationally Turku phil unit is ranked along with such philosophy departments as University of Stockholm, Dublin Trinity College and University of Texas at Austin. While we are making comparisons, it seem fair to mention that for example in the internationally esteemed, high profile philosophy unit of Austin there are nearly forty professors, whereas Turku phil unit has only three plus one visiting professor.

For more information: World Philosophy Departments in QS Rankings & University of Turku QS Stats