Kinokonsertti Jeanne d’Arcin kärsimys (1928) käynnissä lokakuussa 2019 Hitusen hämyä: Historia -festivaalilla. Theremin-taituri Susanna Viljanmaa säesti omalla elektronisella musiikillaan. Kuva: Taneli Hiltunen.

Vuosi sitten elokuvamaailma ja sen isot ja pienet toimijat löysivät itsensä täysin ennakoimattomasta tilanteesta, kun teattereita suljettiin koronaviruksen vastatoimena tilapäisesti, ja sittemmin katsojamäärät ovat rajoitusten seurauksena tippuneet alle puoleen normaalista. Tie kohti ”uuden normaalin” vakiintumista on pitkä, mutta uskon, että rokotekampanjan onnistuminen ja luottamus tapahtumanjärjestäjien kykyyn maksimoida katsojien turvallisuus palauttaa elokuvateattereissa käymisen – olennaisen osan harrastusta ja ei-kaupallistenkin näytösten yhden elinehdon – sille kuuluvaan arvoon.

Minulla on ilo ja kunnia olla edistämässä tällaista ruohonjuuritason toimintaa, sillä olen väitöstutkimukseni tekemisen ja muiden akateemisten projektieni ohella hämeenlinnalaisen elokuvanystävien kulttuuriyhdistyksen Kino Tavast ry:n puheenjohtaja. Yhdistyksen tavoitteita ovat paikallisen elokuvatarjonnan monipuolistaminen sekä toisaalta elokuvia ja niiden tekemistä koskevan asiantuntijatiedon kanavoiminen. Kulttuurialojen välinen yhteistyö on lähellä sydäntämme.

Ensiaskelet otettiin vuoden 2012 puolella, kun kaupunkiin saatiin Kansallisen audiovisuaalisen instituutin (KAVI) aluesarja, ja kaksi vuotta myöhemmin oli jo itse yhdistyksen perustamisen vuoro. Filmikeloilta pyörivän KAVI-sarjan ja etupäässä uudempaa tuotantoa tarjoilevan Kuukauden pohjoismainen -sarjan rinnalle on syntynyt Hitusen hämyä -brändi, jonka lippulaivana on vuosittainen elokuvafestivaali. Näin Hämeenlinnasta on tarkoitus ajan myötä kehittää valtakunnallisestikin houkutteleva festivaalikaupunki.  Kahtena viime kertana lähes kaikki festivaaliohjelmiston elokuvat olivat historiallisia – vuonna 2019 itse kattoteemakin oli Historia. Tuolloin näyttämönä toimi vuosisataista vaikuttavuutta henkivä kompleksi, sillä näytökset ja asiantuntijaluennot järjestettiin Hämeen keskiaikaisessa linnassa. Kaluston rahtaaminen 1700-luvulla rakennettuun kolmanteen kerrokseen oli portaikoissa täpärästi kääntymään mahtuneen valkokankaan osalta haastavaa, mutta vaivannäkö maksoi itsensä takaisin maagisena tunnelmana.

Hämeenlinnassa nähdään harvemmin mykkäelokuvia, joten historiafestivaalilla toteutimme unelman live-säestetystä näytöksestä, kun Susanna Viljanmaa taituroi hypnoottisen musiikki- ja äänimaiseman tanskalaisen Carl Theodor Dreyerin ohjaamaan ikiklassikkoon Jeanne d’Arcin kärsimys (La passion de Jeanne d’Arc, 1928). Linnan kirkkosalin hämärässä, 1200-luvulta olevan krusifiksin arvovaltaisessa seurassa, vaikuttavat lähikuvat Jeannen ja tuomarien kasvoista resonoivat kuvatusta aikakaudesta muistuttavan miljöön kanssa upealla tavalla. Ainutkertainen hetki vangitsi yleisön äärelleen totaalisesti! Mieleen ovat jääneet lähtemättömästi niin ikään Monty Pythonin hullun maailman (Monty Python and the Holy Grail, 1975) saamat spontaanit aplodit sekä Terrence Malickin The New Worldin (2005) pidennetyn version lumous.

Historia on säännöllisesti läsnä myös KAVI-sarjan valinnoissa, vaikka pyrimmekin tuomaan esille myös lähimenneisyyteen sijoittuvia ja muiden tyylilajien laatuvalioita – viihdyttäviä ja kekseliäitä komedioita unohtamatta. Filmikelojen myötä itse kukin voi halutessaan kuvitella siirtyvänsä ajassa taaksepäin siihen hetkeen, kun illan elokuva sai ensi-iltansa, mikä tuo nostalgista vastapainoa modernille elokuvateatterimiljöölle. Tähän mennessä vanhin esitettäväksi saamamme ei-digitoitu elokuva on ollut Gilda vuodelta 1946, ja KAVI-sarjassa panostamme muutenkin harvemmin valkokankaalla ja televisiossa esitettyihin puhutteleviin, elokuvasivistystä kasvattaviin elokuviin, kuten Emma (1996), Nunnan tarina (The Nun’s Story, 1959) ja Tokyo Story (Tôkyô monogatari, 1953) viimevuotisista. Poikkeusolot ovat tehneet näistä vastuullisesti ja turvallisesti toteutetuista, yhteisöllisistä katsomiskokemuksista entistäkin tärkeämpiä, mistä todistivat turvavälit huomioiden loppuunmyydyt näytökset vielä alkusyksystä.

Viime kuukausina positiivista energiaa ovat tuoneet niin elokuvakeskustelupiiri ja elokuvaajien piiri kuin kurssitoimintakin, minkä ansiosta Kino Tavast paitsi järjestää elokuvanäytöksiä, myös esimerkiksi auttaa jäseniään ja muita kurssilaisia toteuttamaan ideoitaan valmiiksi lyhytelokuviksi asti. Opettajina toimivat eri elokuvanteon osa-alueiden ammattilaiset, joten prosessi hahmottuu kokonaisvaltaisesti. Nuorillekin on tarjolla mielekästä ja kehittävää paja- sekä leirimuotoista toimintaa, sillä tulevia intohimoisia elokuvankatsojia, -tekijöitä ja asiantuntijoita ei sovi unohtaa.

Vaikka ohjelmistomme luotaa yhtä lailla nykypäivää ja ajankohtaisia ilmiöitä, juuri historian, elokuvan ja elokuvahistorian yhdistyminen saman harrastuksen piirissä on erityisen antoisaa. Viime vuoden helmikuussa käynnistyneessä kuukausittaisessa elokuvakeskustelupiirissä olemme käsitelleet anglo-amerikkalaisten näkökulmien rinnalla esimerkiksi Latinalaisen Amerikan vuosisataisia sosiopoliittisia kipupisteitä, ja tässäkin dokumenttituotannon pitäminen esillä tasavertaisesti on ollut antoisaa. Suomalaista tuotantoa oleva Colombia in My Arms (2020) kirvoitti ajatuksenvaihtoa siitä, miten päättymättömältä tuntuva ”oikeistohallinto ja armeija vastaan vasemmistosissit ja huono-osaiset” -asetelma ruokkii itseään vuosikymmenestä toiseen (joskin Venezuelassa kovia otteita käyttää vasemmistohallinto). Ja emmehän olisi Suomessa, ellei kyseisellä kerralla toisena keskustelunaiheena ollut naisohjaaja Icíar Bollaínin fiktioelokuva Sade kuuluu meille (También la lluvia, 2010) olisi johtanut keskustelua sähköyhtiöiden siirtomaksuihin. Tänne on tosin hyvin vaikea kuvitella rajuja mellakoita asian tiimoilta…

Keskustelut muiden elokuvanystävien kanssa avaavat uusia näkökulmia tuttuihin klassikoihinkin, ja itse kukin voi kiinnittää huomiota hyvin erilaisiin asioihin ja yksityiskohtiin – aivan kuten historiassakin. Samanhenkisestä ja humoristisesta porukasta löytyy laaja-alaista osaamista, jonka hyödyntäminen jopa pienimuotoisissa tuotannoissa, kuten vaikkapa festivaalin trailereissa, on seitsemännen taiteen harrastamista luovimmillaan. Kino Tavast piirtääkin toiminnallaan vahvaa ja omaleimaista jälkeä Hämeenlinnan ja lähialueiden kulttuurikentälle – jo sotienjälkeisten elokuvakerhojen perintöä vaalien ja uusia avauksia kehitellen.

Taneli Hiltunen

Kirjoittaja on Kino Tavast ry:n puheenjohtaja sekä filosofian maisteri, joka tekee 1880- ja 1890-luvulla Sudanissa käydyn mahdistisodan viktoriaanisia taistelukuvauksia käsittelevää väitöskirjaa Turun yliopistossa yleisen historian oppiaineessa.