Page 3 of 38

Kevät Yhdysvalloissa – kokemuksia kuplani sisällä

Kuplani on Rochesterin yliopistossa, samannimisessä kaupungissa New Yorkin osavaltiossa. Monet, jotka eivät tienneet etukäteen tulostani, ovat kysyneet miksi ihmeessä keskiajan pyhäinjäänteiden tutkija tulee Yhdysvaltoihin. Joku on vielä lisännyt ”onko meillä muka reliikkejä”. No tietysti on, jokaisessa katolisessa kirkossa on reliikkejä, mutta on totta, että ne eivät olleet syy tulooni.

Kevätlukukauden kestävän vierailuni motiivit olivat toisella tapaa tutkimukselliset ja opetukseen liittyvät: toivoin näkeväni, ja siten ehkä myös oppivani jotain siitä, miten asiat hoidetaan ”suuressa maailmassa”, akateemisessa kulttuurissa, jonka arjesta tiesin kovin vähän.

Seuraavat huomiot ovat syntyneet joskus jutteluiden, joskus hiljaisen tarkkailijan positiosta käsin Rochesterin yliopiston historian laitoksella. Tässä esitetyt havainnot ovat subjektiivisia eikä niiden pohjalta ole syytä tehdä laajempia yleistyksiä.

Oivalluksia yliopistoyhteisöstä

Kirjasto ja Historian laitos huhtikuun lopussa

Olin aluksi hämmentynyt yliopiston opiskelijoiden kohtaamisesta. Tulevat he vastaan henkilökunnan työhuoneiden läheisyydessä, kampuksen alaisissa pitkissä ja sokkeloisissa käytävissä tai pyörätiellä, he useimmiten hymyilevät ja nyökkäävät tervehdyksen. Olen melko varma, että kukaan heistä ei tiedä kuka olen mutta minun todennäköisesti oletetaan olevan hierarkiassa tasolla, joka tulee huomioida – tai olen ainakin tarpeeksi vanha tullakseni huomioiduksi.

Hierarkiassa opiskelijat ovat opiskelijoita, ovat he sitten kandia tekeviä tai väitöskirjaa puurtavia palkattuja tutkijoita. Opetushenkilökunta kulkee kokonaisuudessaan professoritittelillä (osa toki vielä urapolulla). Tässä hierakisessa kolminaisuudessa olen kokenut läheisimmäksi kollegaryhmäkseni historian jatko-opiskelijat. On totta, että meillä on ikäeroa, ja voi olla, että he pitävät minua vähän outona, mutta olen onnistunut vakuuttamaan suurimman osan heistä siitä, että minua voi puhutella pelkällä etunimellä. Nimen kohdalla heidän sopeutumisensa on ollut nopeaa – ehkä asiaa on auttanut sukunimi, jonka lausuminen tuottaa päänvaivaa eikä IT-yhteensopivuuskaan ole taattu.

Huomioita opetuksesta ja tutkijakoulutuksesta

Tulevan syksyn historian kurssit postikortteina

Historian kandiopiskelijoista on opetustilanteessa vaikea saada kahta sanaa enempää ulos. Tilanne muuttuu huomattavasti vanhempien opiskelijoiden kanssa. Parhaiten retoriikan taitoihin vihkiytyneet ja siinä enemmän harjoitusta saaneet – käytännössä siis jatko-opiskelijat – keskustelevat aiheesta kuin aiheesta, aina toisen osapuolen näkemykset hyvällä tavalla huomioiden.

Opetusmetodit selkeästi pyrkivät keskustelutaitojen saavuttamiseen käsikädessä kurssien asiasisältöjen kanssa. Opettaja voi olla tyytyväinen, kun nuoret keskustelijat puhuvat luontevasti lukemiensa artikkeleiden esittelemistä tieteen paradigmoista ja muistavat väliin referoida professoriaan, tittelin ja sukunimen kera. Opiskelijat puolestaan saavat tunnustusta taidoistaan ja tietävät omaksuneensa elämän valttikortteja – eli myös paljon muuta kuin pelkkää kurssin tietosisältöä.

Muina naisina kahvitauolla tai tuopin ääressä tekemieni kyselyiden perusteella (kattavasti otos historian laitoksen jatko-opiskelijoita, professoreita ja hallintohenkilökuntaa) sanoisin, että vaikka instituutio luo tietyt hierarkiat, ne ovat tosielämässä huokoiset: omasta yhteisöstä kannetaan huolta ja menestymisistä iloitaan yhdessä. Eikä yhteisön ulkopuolelle jätetä outolintuakaan, vaan tänä erikoisena keväänä minusta on pidetty hyvä huoli, minua on halattu ja osoitettu tuki, jota yliopisto haluaa tarjota ulkomaalaisille jäsenilleen.

Tutkijayhteisön parhautta

Monitoimitila á la Rochesterin yliopisto (olen osallistunut täällä mesenaatti-illallisiin)

Tutkimuksen saralla keskeinen toimintamuoto on kuukausittainen ”Historian seminaari”, jota varten joku tutkijayhteisön jäsen, siis jatko-opiskelija tai professori, toimittaa etukäteen omaa tekstiään luettavaksi, esittelee sen seminaarin aluksi lyhyesti, minkä jälkeen seuraa vajaa pari tuntinen keskustelu.

Kaikki ovat paikalla, sillä ei ole väliä onko päivän teksti artikkelikäsikirjoitus vai väitöskirjan osa. Sillä saattaa puolestaan olla väliä, että läsnäolijat saavat kerätä jokainen oman lounaansa seminaarihuoneeseen katetusta buffetpöydästä.

Esitin maaliskuussa oman artikkelini käsikirjoituksen. Sääntö on, että ensin jatko-opiskelijat saavat kommentoida papereita minkä jälkeen estradi on vapaa. En muista koska olisin saanut niin positiivisella asenteella ja niin äärimmäisen naulankantaan osuneita kommentteja kuin uuden ajan alkuun perehtyneet jatko-opiskelijat minulle tarjoilivat. Hymyilen edelleen, kun muistelen antoisaa keskustelua.

Jos tieteellinen keskusteluseura ei tunnu riittävältä historioitsijoiden parissa, aina voi kiirehtiä alakerran ”Humanistisen tutkimuksen keskukseen”. Sen resurssit tuntuvat rajattomilta (oletettavasti heillä kyllä on joku budjetti), kun he tarjoilevat yliopistolaisille vierailuluentoja maan eliittiyliopistojen professoreilta, usein myös rajoja rikkoen tieteen ja taiteen välimaastosta. Ohjelma on viikottaista, mutta ei toki aina vierailijoiden tähdittämää, vaan esimerkiksi keskustelutilaisuuksia erilaisilla formaateilla ajankohtaisista tieteentekemisen tavoista ja tieteiden välisyyksistä.

Kotiarjessakin on eroja

”Mökkini, autoni ja etupihani”, kun tammikuussa saavuin kaupunkiin

Elän porvarillisempaa elämää kuin koskaan ennen. Minulla on täällä tilava omakotitalo, iso auto, suuri puutarha ja altaallinen kultakaloja, kaikki asioita, joita en omista Suomessa. Paljon otan täältä mukaan aineetonta pääomaa mutta matkalaukkuihin sullottavaa en mieli. Auto on luksus, jonka kanssa en etukäteen uskonut tulevani sinuiksi, mutta jota varmaan kaipaan hetken enemmän kuin mitään muuta Amerikan arjestani, kun alan taas tahkota Turun tuttuja kukkuloita Tunturillani.

***

Kevät Yhdysvalloissa kuuluu osaksi tutkijaliikkuvuutta Suomen Akatemian rahoittamassa projektissani ”Rethinking the Late Medieval Relic (ca. 1200–1500)”

Minä kokemassa baseball-pelin huumaa

Tieteen historian sivulauseista kohti suomalaisen yliopiston varjokertomusta

Maaliskuussa 2019 istuin Kansalliskirjaston erikoislukusalissa Helsingissä tutustumassa erääseen 1810-luvulla laadittuun matkapäiväkirjaan, joka kuuluu Svenska litteratursällskapet i Finlandin kokoelmiin. Tiheästi kirjoitettuja sivuja ohuella paperilla, tietysti molemmin puolin hyödynnettynä niin, että kääntöpuolen teksti kuultaa osin lävitse ja vaikeuttaa paikoitellen käsialan lukemista. Muistiinpanojen välissä myös erillisiä papereita, ilmeisesti muistoja matkalta. Kööpenhaminassa nähdyn baletin ohjelma (Romeo ja Julia!), joitain kuitteja sekä pienempi taiteltu paperi, jonka sisään talletettuna kuivattu kasvinäyte. 

Tuolloin minulla ei ollut aikaa perehtyä matkapäiväkirjaan tarkemmin. Oikeastaan olinkin etsimässä vain lisävalaistusta siihen, mitä reittiä eräs kaksikko aikanaan käytti, kun he matkasivat Turusta Ruotsin ja saksankielisen Euroopan halki kohti Alppeja ja niiden takana olevaa Italiaa. Olin valmistelemassa käsikirjoitusta 1800-luvun alkupuolen suomalaismatkaajien kokemuksista Euroopassa. Kirja valmistui ja ilmestyi nimellä Pikisaaresta Pariisiin (2020) mutta matkapäiväkirja ja sen laatija ovat jääneet vaivaamaan minua. ”Jannes resejournal” -nimisessä paperipinossa olisi paljon tutkittavaa. Millainen henkilö oli Janne, muistiinpanojen kertojaääni?

Ote ”Jannes resejournal”-päiväkirjasta. Muistiinpanojen väliin säilötty kasvi.

Janne eli Johan Magnus af Tengström (1793-1856) kuului oppineeseen Tengström-sukuun. Hänen isänsä oli teologian professori ja piispa, vuonna 1817 Suomen ensimmäiseksi arkkipiispaksi nimitetty Jacob Tengström. Euroopan-matkansa Johan Magnus teki vuosina 1817-1819 vanhemman serkkunsa Johan Jakob Tengströmin kanssa. Yliopisto-opinnoissaan Johan Magnus af Tengström suuntautui luonnonhistoriaan, nykytermein eläin- ja kasvitieteisiin. Sukutaustansa vuoksi ja erityisesti vaikutusvaltaisen isän ansiosta hän oli saanut loistavat mahdollisuudet yliopistouralla etenemiseen. Hän toimikin eläin- ja kasvitieteen apulaisena ja professorina sekä yliopiston kasvitieteellisen puutarhan esimiehenä. Jannesta ei kuitenkaan tullut Suomen kasvitieteen pioneerina muistettua tieteenharjoittajaa. Suomen tieteen historia -sarjan ensimmäisessä osassa Tengström esiintyy vain ohimennen. Hänen uraansa on luonnehdittu yhdellä lauseella: ”Hän oli tunnustettu kaunopuhuja, kiinnostunut mekaniikasta mutta tutkijana merkityksetön.”

Näkymä kaakosta kohti Kasvitieteellistä puutarhaa, jonka esimiehenä Johan Magnus af Tengström toimi vuoteen 1849 saakka. Magnus von Wrightin keskeneräinen työ vuodelta 1841. Helsingin kaupunginmuseo.

Johan Magnus af Tengström on yksi niistä menneisyyden tieteenharjoittajista, joiden vuoksi ryhdyin hahmottelemaan projekti-ideaa eräänlaisesta suomalaisen yliopiston varjokertomuksesta, jonka pääosissa ovat tieteen historian marginaaleihin eri syistä jääneet henkilöt. Akateemisten yhteisöjen nykyisyys tai menneisyys kun ei ole ainoastaan menestystarinoita ja tieteellisiä läpimurtoja. Siihen kuuluvat myös erilaiset henkilökohtaiset epäonnistumiset, tietoiset syrjäyttämiset, unohtamiset sekä laajempaa tiedeyhteisöä koskettaneet menetykset ja tragediat. Nämä akateemisen maailman varjopuolet ovat useimmiten jääneet erilaisissa tieteen- tai yliopistohistorian esityksissä eräänlaisiksi kuriositeeteiksi tai sivulauseiksi, joiden laajempaa merkitystä ei ole juuri pohdittu.

Keväällä 2024 käynnistyneessä tutkimusprojektissani ”Marginaalimerkintöjä Suomen tieteen historiaan” keskityn tarkastelemaan erilaisia akateemisen historian katvealueita: omana aikanaan tiedeyhteisön ulkopuolelle suljettuja tai työssään epäonnistuneena pidettyjä oppineita sekä myöhemmässä tieteenhistoriallisessa tutkimuksessa sivuutettuja tieteenharjoittajia. Tämän lisäksi tutkin yliopistoyhteisössä tapahtuneita äkillisiä menetyksiä, tarkemmin sanoen odottamattomia kuolemantapauksia.

Miksi tarttua tällaiseen aiheeseen? Tutkimukseni motivaatio kumpuaa osittain tietyistä tutkimuseettisistä havainnoista. Millaista narratiivia me tutkijat olemme kirjoittaneet yliopistoinstituution ja siinä toimineiden henkilöiden historiasta? Miten olemme tunnistaneet niiden menneisyyden tieteenharjoittajien toimijuuden, jotka eivät ole menestyneet tiedeyhteisön jäseninä tai jotka on myöhemmin arvioitu tieteellisiltä ansioiltaan ”merkityksettömiksi”? Tämänkaltaisia kysymyksiä pohdin projektissani. Ajallisesti tutkimukseni ulottuu 1800-luvun alusta 1900-luvun alkuvuosiin eli ajanjaksolle, jolloin suomalainen yliopisto(laitos) muotoutui moderniksi tiedeyliopistoksi. Tutkimustani rahoittaa Koneen Säätiö.

Teksti: Heli Rantala

Philip ja Patty Astleyn jalanjäljillä – tunnelmia sirkushistoriallisesta konferenssista

Ensimmäinen eurooppalaista sirkushistoriaa käsittelevä konferenssi 28.2.—2.3.2025 alkoi sirkushistoriallisella kävelykierroksella Lambethin ja Waterloon kaupunkipiireissä Lontoossa. Historiallisesti merkittävä auringon paiste sai lähes kaikki konferenssin 70 osallistujaa liikkeelle. Sirkustaiteen perustajien eli Philip ja Patty Astleyn taitoratsastusta sisältäviä näytöksiä nähtiin Thames-joen eteläpartaille rakennetuissa amfiteattereissa jo vuodesta 1768. Kuninkaallisen amfiteatterin läsnäolosta muistuttaa nykyään Zippo Circuksen lahjoittama muistolaatta puiston reunamalla.


Idea eurooppalaiseen sirkushistoriantutkimukseen suuntautuneesta konferenssista juontaa juurensa kahden vuoden takaiseen British Music Hall Societyn järjestämään konferenssiin, jonne pääsin puhumaan väitöskirjatutkimukseni naistaikataiteilijoista 1800-luvun loppupuolella. Kanssani samoja kiinnostuksen kohteita jakaneiden Charlie Hollandin (British Music Hall Society) ja Erik Åbergin (Tukholman taideyliopisto) visioimme, että sirkushistoria tarvitsisi oman konferenssin.


Idea kehittyi melko nopeasti sanoista teoksi. Charlien Hollandin, Erik Åbergin ja minun lisäkseni järjestelytoimikuntaan tuli mukaan myös Haarm van der Laan (Codarts Rotterdam). Konferenssin teemaksi ja esitelmäkutsun aiheeksi valitsimme sirkushistorian ja sirkuslajien alkutaipaleet eli vuodesta 1760 vuoteen 1860 asti (The Early Evolution of European Circus and its Disciplines, c1760s – 1860s). Huolimatta eurooppalaisesta näkökulmasta ja ikään kuin muistutuksena sirkuksen ylirajaisesta luonteesta, abstrakteja saapui Australiasta ja Pohjois-Amerikasta saakka. Kaiken kaikkiaan ensimmäinen sirkushistorian konferenssi kiinnosti tutkijoita, museoalan edustajia, sirkusesiintyjiä ja alan harrastajia 16 eri maasta.


Ensimmäisen päivän monipuoliseen ohjelmaamme kuului myös tutustuminen Lambethin kaupunkipiirin arkistoon, minne oli koottu näyttely englantilaisen sirkushistorian alkujuurista. Sirkushistoria konkretisoitui arkistossa myös materiaalisten objektien läsnäololla. Jongleeri Paul Cinquevallin (1859–1918) hopeinen tykinkuula ja Mongadors -sirkusryhmän käsinpunotut jongleerauskeilat koreilivat arvokkaasti lasivitriineissä, vaikka niitä aikanaan heiteltiin ja pudoteltiin päivittäin. Tutustuimme myös National Center of Circus Arts -insituutioon, Sheffieldin National Fairground and Circus Arts -arkiston esittelyyn ja katsoimme teatteriesityksen Philip Astleyn elämästä.


Esitelmät ja paneelikeskustelut pidettiin lauantaina ja sunnuntaina Cinema Museumin tunnelmallisissa tiloissa. Keynote-puheen pitäjäksi valikoitui professori Vanessa Toulmin (University of Sheffield). Touliminin artikkeli sirkuksen ensimmäisestä daamista eli rouva Patty Astleystä oli ilmestyessään merkittävä avaus sirkushistoriantutkimuksen sukupuolihistorialliseen näkökulmaan. Professori Vanessa Toulmin avasikin konferenssin loistavalla puheellaan, missä esiteltiin Patty Astleyn vaarallinen ohjelmanumero hevosen selässä ja mehiläispesää hallitsevana kuningattarena. Toulmin kävi läpi myös niitä haasteita, joita tutkija kohtaa nimenomaan naisten historiaa tutkiessaan miesvaltaisella alalla.


Omasta mielestäni kiinnostavimmat luennot tulivat kuitenkin yllätyksellisesti Unkarista. Professori Kornélia Deres (ELTE Eötvös Loránd University) kertoi tutkimuksestaan naisten omistamista kiertelevistä eläinnäyttelyistä 1800-luvulla. Niin ikään professori Katalin Tellerin (ELTE Eötvös Loránd University) esitelmä sirkuspantomiimeista oli näkökulmaa avartava. Sirkuspantomiimit olivat osa lähes jokaista sirkusnäytöstä 1800-luvulla niin Euroopassa kuin Amerikassakin.
Oma esitelmäni käsitteli italialaisen sirkusryhmä Pazzianin vierailua Turussa vuonna 1835. Ryhmän tähtiesiintyjä, neiti Carolina Pazziani kutsui yläluokkaisen turkulaisyleisön omaan hyväntekeväisyysnäytäntöönsä Turun teatteriin, missä hän tanssi nuoralla ja jopa söi nuoran päälle katetun pöydän äärellä. Keskustelua herätti muun muassa Carolina Pazzianin kansalaisuus, tai lähinnä seikka oliko hän todellakin alkuperäinen italialainen vai esimerkiksi ranskalais-italialainen.

Konferenssipäivien päätteeksi The Ship -nimisessä pubissa nautittiin viiniä, olutta ja pitsaa iloisissa tunnelmissa sirkushistoriallisten keskustelujen sävyttäminä. Seuraavaa konferenssiakin ehdittiin jo suunnittelemaan vuodelle 2027. Yllättävästi jopa kolme instituutioita Tanskasta, Italiasta ja Alakomaista kertoi kiinnostuksestaan järjestää sirkushistoriallisia konferensseja. Todennäköisesti tapaammekin kahden vuoden päästä Tanskan sirkusmuseossa (Cirkusmuseet, Hvidovre), ja sen jälkeen Veronassa (2029) ja Rotterdamissa (2031).


Lisätietoja: https://circusconference.org/
Teksti: Pauliina Räsänen (FM, väitöskirjatutkija, Turun yliopisto, Koneen säätiö)

Philip ja Patty Astleyn kuninkaallisen amfiteatterin muistolaatta. Kuva: Pauliina Räsänen

Taidenäyttely ja tietokirja: Näkyjä henkimaailmasta ja rauhasta

Aleksandra Ionowan taidenäyttelyn avajaiset Gallen-Kallelan Museossa 7.2.2025. Kuva: Tiina Tiilikainen

Illan hämärtyessä helmikuisena perjantaina kutsuvieraat astelivat kohti Gallen-Kallelan Museota, jossa heitä odotti Alexandra Ionowan (1899–1980) taidetta esittelevä näyttely Näkyjä henkimaailmasta ja rauhasta. Museo oli ollut useamman kuukauden suljettuna remontin vuoksi, ja sen ympärillä oli väreillyt koko päivän odottava tunnelma. Akseli Gallen-Kallela oli myös itse aikanaan kiinnostunut mystiikasta ja okkultismista, ja nykykäsityksen mukaan tämä näkyy hänen teoksissaan[1]. Mikä olisikaan siis sopivampi paikka jopa Suomen Hilma af Klintiksi tituleeratun Ionowan näyttelylle!

Vaikka Ionowa sai aikanaan mainetta mystisenä ja vaikeasti lokeroitavana taiteilijana, hänen taiteensa ei vaadi selityksiä: se kutsuu katsojan kokemaan ja tuntemaan. Hänen teoksensa ovat kuin salaperäisiä tarinoita, jotka avautuvat vähitellen, paljastaen uusia kerroksia aina kun niiden äärelle pysähtyy. Ionowa itse kuvaili teostensa tulkintaa niin, että jokainen katsoja saa avata niissä olevan viestin omalla avaimellaan. Tällä hän tarkoitti, että jokainen tulkitsee teoksia omalla tavallaan, omista lähtökohdistaan. Halutessaan voi vain ihailla kaunista kuvaa.

Teosofian Mestareille omistettuja kukkia.
Kuva: Kirjasta Aleksandra Ionowa – Näkyjä henkimaailmasta ja rauhasta, sivu 45.

Erityisen tunnettu Aleksandra Ionowa on niin sanotuista sielunkukista, joita hän teki nopeasti liidulla tai värikynällä. Niitä valmistui satoja, ellei tuhansia ja hän teki niitä yhtä lailla kuuluisuuksille kuin tavallisille ihmisille: oman kukkansa saivat monet presidentit, mutta niitä pyydettiin häneltä myös esimerkiksi lapsille. Hänellä oli tapana nimetä ja päivätä teoksensa tarkkaan, mikä kertoo osaltaan luomisen nopeudesta, mutta antaa myös lisää avaimia tulkintaan niitä kaipaaville. Poikkeavaa Ionowan maalaustekniikassa oli se, että hän käytti yleensä sormiaan siveltimien sijaan.

Näyttelyn avajaisten yhteydessä julkaistiin myös tietokirja Aleksandra Ionowa – Näkyjä henkimaailmasta ja rauhasta (toim. Nina Kokkinen ja Anne Pelin, 2025). Kirja purkaa myyttejä ja avaa uusia näkökulmia Ionowan taiteeseen ja luovuuteen. Se on samalla kunnianosoitus toisiaan kannatteleville naisille, jotka uskalsivat elää itsensä näköistä elämää aikana, jolloin se oli paljon nykyistä vaikeampaa. Tutkijatohtori Nina Kokkisen lisäksi kirjoittajina toimivat esoteerisuuden ja henkitaiteen asiantuntijat FT Manon Hedenborg White, FT Nuppu Koivisto-Kaasik, taidehistorioitsija Vivienne Roberts, FM Tiina Tiilikainen ja FM Elina Vuorimies.

Monipuolisen asiantuntijuuden yhdistäminen tarjosi mahdollisuuden luoda näyttelyn rinnalle teos, joka avaa uusia näkökulmia Ionowan taiteeseen ja naisten yhteiseen tarinaan. Kirja avaa samalla uudenlaisen näkymän mediaalisen ja visionäärisen taiteen historiaan Suomessa. Aleksandra Ionowa ei ole monille ennalta tuttu. Nekin jotka hänet tiesivät, olivat todennäköisesti kuulleet vain yhden version tarinasta. Hän oli erittäin tuottelias ja kuollessaan melko tunnettu mystikkotaiteilijana. Kuten Kokkinen teoksen johdannossa oivasti kuvaa, hänen taiteensa ja taiteilijan itsensä ympärille muodostui vuosien mittaan ”myyttinen hohde, joka pikemmin peitti kuin paljasti, kuka Aleksandra Ionowa oli”[2].

Työryhmän jäseniä yhteiskuvassa näyttelyavajaisissa: Elina Vuorimies, Nuppu Koivisto-Kaasik (takana), Ionowa-säätiön näyttelyvastaava Anita Fagerholm, Tiina Tiilikainen (takana), Kari Fagerholm, Vivienne Roberts, graafinen suunnittelija ja taittaja Johanna Havimäki, näyttelyn kuraattori Nina Kokkinen, näyttelypäällikkö Anne Pelin ja museonjohtaja Tuija Wahlroos. Kuvaaja: Jussi Tiilikainen
Selma ja Schura keväällä 1938. Kuva Gallen-Kallelan Museon näyttelystä. Kuvaaja: Tiina Tiilikainen

Teosofian yhdistämät naiset

Kirjoitusprosessin aikana saimme mahdollisuuden sukeltaa syvälle Alexandra ”Schura” Ionowan ja hänen elämänkumppaninsa Selma Mäkelän (1892–1975) keräämään laajaan arkistoon, joka on nykyään Ionowa-säätiön hallinnassa. Aineiston monipuolisuuden ansiosta käytössämme oli valtava määrä ennen tutkimatonta tietoa, joka rikastutti kirjan sisältöä ja antoi näkökulmia naisten elämään ja työhön. Arkistossa säilynyt kirjeenvaihto, valokuvat, vieraskirjat ja esoteeriseen toimintaan liittyvät asiakirjat avasivat meille kuin ikkunan Putulaan. Yhdessä ne antoivat mahdollisuuden ymmärtää paremmin Ionowan ja Mäkelän ajatusmaailmaa ja vaikutuspiiriä, jotka aiemmin kerrotussa versiossa olivat jääneet sivurooliin.

Kirjoittaessani omaa artikkeliani Aleksandra Ionowan ja Selma Mäkelän yhteinen tarina tavoitteenani oli antaa ääni myös Mäkelälle. Naiset tutustuivat jo 1920-luvulla ja jakoivat elämänsä viidellä vuosikymmenellä. Ionowan ja Mäkelän koti Putulassa, Lahden seudulla, muodostui henkisen etsinnän ja taiteellisen luovuuden keskukseksi. Yhdessä he muodostivat ainutlaatuisen parivaljakon, joka vaikutti moniin ympärillään olleisiin ihmisiin. Suomen tunnetuin teosofi Pekka Ervast kuului heidän lähipiiriinsä. Mäkelä oli myös merkittävä hahmo suomalaisessa teosofiassa ja aikansa henkisissä yhteisöissä. Hänen vanavedessään Ionowasta tuli aktiivinen jäsen niiden naisten verkostoissa, jotka olivat kiinnostuneita henkisyydestä, teosofiasta ja vapaamuurariudesta.

Selma Mäkelä, Aleksandra Ionowa ja Olga Salo vapaamuurariasuissaan. Kuva Gallen-Kallelan Museon näyttelystä. Kuvaaja: Tiina Tiilikainen

Kirjeet ja valokuvat kiinnittivät myös monia aikansa kulttuurivaikuttajia naisten rinnalle. Yhteydenpito tapahtui paljolti kirjeiden avulla ja kirjoittajana Selma Mäkelä oli erityisen taitava. Hän vaikuttaa olleen myös tarkka ja järjestelmällinen. Havaitsin Mäkelän olleen monessa mielessä Ionowan uran mahdollistaja, sillä hänen huolehtiessaan monista taloudenhoitoon liittyvistä käytännön asioista hänen kumppaninsa sai samalla vapauden ilmentää luovuuttaan eri tavoin.

Kirjoitusprosessin aikana jouduin usein pohtimaan, miten esittäisin kaiken tärkeän tiedon kiinnostavasti ja ymmärrettävästi lukijoille, joille aihepiiri ja nimet saattaisivat olla vieraita. Erityisesti Nina Kokkisen kanssa huomasimme pian artikkeliemme limittyvän monin osin keskenään. Pyrimme löytämään sisältöön tasapainoa ja karsimaan toistoa lukemalla toistemme tekstejä ja kommentoimalla niitä pitkin matkaa. Tasapainottelimme tieteellisen tarkkuuden ja tarinankerronnan välillä, jotta teksti olisi lukijoille sekä informatiivista että mukaansatempaavaa. Halusimme tuoda esiin naiset myytin takaa, samalla heidän tarinaansa kunnioittaen.

Tämä oli kokonaisuudessaan äärimmäisen palkitseva kokemus ja sain siitä paljon inspiraatiota ja oivalluksia. Kiitos siitä kuuluu koko työryhmälle!

Teksti: Tiina Tiilikainen (FM, väitöskirjatutkija, Turun yliopisto)

Ionowan taidetta. Teokset on nimetty ja päivätty tarkasti. Kuva: Kirjasta Aleksandra Ionowa – Näkyjä henkimaailmasta ja rauhasta, sivut 100-101.

Ionowan taidetta ja hänen mystistä maailmaansa esittelevä näyttely on Gallen-Kallelan Museossa avoinna yleisölle 8.2.-1.6.2025.

Edellinen laajempi Ionowan taidenäyttely oli osana mediaalista taidetta esittelevää näyttelyä Creative Spirits Lontoossa 2022.


Viitteet:

[1] Aiheesta mm. Kokkinen, Nina: Totuudenetsijät : vuosisadanvaihteen okkulttuuri ja moderni henkisyys Akseli Gallen-Kallelan, Pekka Halosen ja Hugo Simbergin taiteessa (2019).

[2] Kokkinen, Nina: Johdanto: Mediaalisen taiteen, esoteerisuuden ja naistoimijuuden historiaa. Teoksessa Alexandra Ionowa – Näkyjä henkimaailmasta ja rauhasta. (toim. Nina Kokkinen ja Anne Pelin, 2025), 18.

Mikä yhdistää raitsikkaa, banaania ja krokotiilia?

Raitiotiet ja raitiovaunut, olivatpa ne sitten historiaa, nykyisyyttä tai tulevaisuutta, ovat olemassaolonsa aikana herättäneet kaupunkilaisissa suuria tunteita kaikissa niissä kaupungeissa, joihin niitä on suunniteltu ja rakennettu. Kaupunkiliikenteessä on kyse inventoinneista ja infrastruktuureista, joita suunnitellaan ja joista puhutaan usein teknokraattisessa hengessä. Ja kuitenkin usein se, mitä on vaikea laskea ja ennakoida eli se, kuinka kaupunkilaiset raitioteihin suhtautuvat ja miten he ottavat ne omakseen, vaikuttaa niiden käyttöön ja tulevaisuuteen mitä suurimmassa määrin. Kaupunkiliikenteen järjestäminen on yksi tulevaisuuden (ja nykyisyyden) kaupunkien suuria kysymyksiä, ja siksi onkin syytä pohtia myös sen kulttuurisia ja historiallisia jälkiä.

Raitiovaunut ovat kaupunkien rakkaita lapsia, joilla on monta lempinimeä. Tallinnassa niitä on kutsuttu muun muassa banaaneiksi ja krokotiileiksi. Sporat, ratikat, raitsikat, banaanit ja krokotiilit elävät jälkinä maisemassa, kielessä ja kaupunkikulttuurissa. Moniin kaupunkeihin, joista raitiovaunuverkostoja on purettu tai vaunuja vaihdettu uudempiin, on jäänyt aineellisia ja aineettomia muistoja. Turussa ei ole raitiovaunuille tai liikenteelle omistettua museota, mutta raitsikan muisto elää vahvasti visuaalisessa muistissa ja kaupunkipolitiikassa.

Nykyään Tallinnan raitiovaunuja on nimetty Viron historian henkilöiden mukaan. Kadriorgin puistoon kulkeva Ernst on saanut nimensä Ernst Jaaksonilta (1905−1998), joka työskenteli Viron Yhdysaltain konsulaatissa neuvostomiehityksen aikana. KUVA: Silja Laine.

Vuonna 2019 alkaneessa Euroopan Unionin HERA-verkoston rahoittamassa, kansainvälisessä PUTSPACE-hankkeessamme tarkastelimme julkista liikennettä  − ja erityisesti raitioliikennettä − eurooppalaisissa kaupungeissa. Olimme kiinnostuneita kaupunkilaisten kokemuksista, ja paneuduimme niin suunnittelun oikeudenmukaisuuteen kuin julkisen liikenteen affektiivisiin, aistimellisiin ja historiallisiin puoliin. Kaikessa kaupunkitutkimuksessa kulkeva vahva säie on kysymys siitä, kenelle kaupunki kuuluu ja kenen ehdoilla sitä rakennetaan ja muistetaan. Tämä kysymys kuuluu oleellisesti myös raitioverkoston historiaan.

Tutkimuskohteiksi PUTSPACESSA valikoitui paitsi linja-autoja, metroja ja raitiovaunuja myös tarinoita, muistoja ja tunteita. Eurooppalaisissa kaupungeissa ja eurooppalaisessa mielikuvituksessa raitioteillä ja raitiovaunuilla on erityinen paikkansa. Itse päädyin pohtimaan turkulaista raitsikkaa visuaalisuuden ja kulttuurisen muistin näkökulmasta. Näkökulmaani perustelin sillä, että turkulaisia raitioteitä on valokuvattu poikkeuksellisen paljon, ja valokuvia on käytetty paitsi muisteluun myös poliittiseen vakuuttamiseen siitä, että Turku on eurooppalainen kaupunki, johon raitiovaunut kuuluvat.

Hankkeemme, englanninkieliseltä nimeltään Public Transport as Public Space in European Cities: Narrating, Experiencing, Contesting, oli hyvin monitieteinen. Maantieteilijät ja sosiologit toivat mukaan teoreettista, yhteiskunnallista kritiikkiä ja globaalia otetta, kirjallisuustieteilijät kerronnan analyysiä, taitelijat visuaalista ja kokoavaa osaamista. Olin ryhmän ainoa historioitsija, ja tehtäväkseni jäi usein sekä menneisyydestä ja sen läsnäolosta muistuttaminen että menneisyyden kompleksisuudesta kertominen. Minulta kysyttiin usein historioitsijan näkemystä, mutta en aina osannut vastata, sillä eiväthän historioitsijatkaan ole yksimielisiä siitä, mikä menneisyydessä on tärkeää. Julkisen liikenteen historiaa voi tutkia talouden, infrastruktuurin, kaupunkisuunnittelun politiikan näkökulmista, kuten on usein tehty, mutta kulttuurihistorioitsijana minua kiinnosti pohtia julkista liikennettä osana kaupunkikulttuuria ja kaupungin kulttuurista muistia.

Kysymys siitä, millä tavoin kaupunkilaiset muistelevat purettuja raitioteitä, ei olekaan pelkästään turkulainen tai paikallinen. Turun raitsikan viimeiset raiteet purettiin vuonna 1972, samoihin aikoihin kuin raitioteitä purettiin muuallakin. Raitioverkostoaan purkava Turku oli osa globaalia ilmiötä, jossa raideliikennettä purettiin moottoriliikenteen tieltä. Maailmassa on parhaimmillaan ollut yli tuhat kaupunkia, jossa on ollut raitiotie, mutta 1980-luvun alussa niitä oli jäljellä enää kolmisen sataa. Turkua ei kuitenkaan yhdistä eurooppalaisiin kaupunkeihin vain purkamisen historia. Myös vahva historiatietoisuus ja muistamisen kulttuuri ovat eurooppalaisille kaupungeille ominaisia piirteitä.

Turkulainen raitsikka on osoittanut kulttuurisen elinvoimaisuutensa, sillä huolimatta siitä, että purkamisesta on jo yli 52 vuotta, sen muisto elää vahvasti nykypäivässä aina kansalaiskeskusteluista matkamuistoihin ja postikortteihin. Muistot ovat Turussa hyvin affektiivisia, minkä takia niillä on kulttuurista voimaa. 1980-luvulta alkaen maailmalla on puhuttu raitiotierenessanssista, jonka myötä raitioliikenne on kokenut uudenlaisen arvonnousun, ja raitioteitä on alettu rakentaa uudelleen sekä sellaisiin kaupunkeihin, jossa niitä ei aiemmin ollut, että sellaisiin, joista niitä on purettu. Juuri uudelleenrakentamisen prosesseissa kulttuurisella muistilla on tärkeä merkitys – ja siksi sitä on tärkeä tutkia.  

Kaupunkisuunnittelun näkökulmasta uuden raitiolinjan suunnittelu Turussa on kuitenkin saattanut kärsiäkin historian taakasta silloin, kun muistamisen sävy on kääntynyt nostalgiseksi, sillä nostalgiaa voi olla vaikea kääntää tulevaisuuspuheeksi. Turkulainen raitsikkahistoria ei silti ole pelkkää nostalgiaa, sillä raitioliikenteeseen ja sen loppumiseen kytkeytyy myös kaupunkiaktivismin sekä poliittisen keskustelun ja debatin historiaa. Raitiotieverkoston purkaminen ajoittuu 1970-luvulle, samoihin aikoihin, jolloin rakennussuojelu ja ympäristöliike vahvistuivat niin Turussa kuin muualla Euroopassa, ja jolloin kansalaiskeskustelu kaupunkitilasta sai aiempaa poliittisemman sävyn.

Aleksandra Ianchenko ja Silja Laine. Taustalla väitöstutkimukseen kuuluvia töitä, jotka olivat esillä väitöstilaisuudessa. Kuva: Saara Mildeberg.

Haastattelimme tutkimushankkeessa raitiotieharrastajia, keräilijöitä, entusiasteja ja aktivisteja Görlitzissä, Tallinnassa, Brysselissä, Kööpenhaminassa ja Luxemburgissa. Opimme, että raitioteiden ympärille ja niiden innoittamana on syntynyt paitsi politiikkaa ja aktivismia myös taidetta, kirjallisuutta ja elokuvia. Journal of Transport History -lehdelle toimittamassamme erikoisnumerossa Tram Closures Narrated, Experienced and Contested pohdimme yhdessä Adam Borchin ja Jason Finchin kanssa raitioverkostojen sulkemista ja niiden muistamista kirjallisuudessa, elokuvissa ja valokuvissa (https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/00225266241263468).

PUTSPACEN jäseniltä on syntynyt monenlaisia tieteellisiä ja taiteellisia tuotoksia aina viime aikoihin asti. Onnistuneissa tutkimushankkeissa mukana olleet tietävät, että yhteistyö kantaa, julkaisuja tehdään ja ideoita syntyy vielä kauan sen jälkeen, kun hanke on virallisesti päättynyt. Viimeksi oli syytä juhlaan vuoden 2024 lopussa, kun Aleksandra Ianchenko puolusti taiteellista ja humanistista tutkimusta yhdistelevää väitöskirjaansa Estranging Trams − Atmospheres of Trams in Art Tallinnan yliopistossa (https://www.etera.ee/zoom/203137/view?page=11&p=separate&tool=info&view=0,0,2079,2953). Väitöskirjassa pohdittiin taiteen ja tutkimuksen keinoin, mikä on se ”tram factor”, joka tekee raitiovaunun tunnelmasta ja matkustuskokemuksesta niin ainutlaatuisen.

Maailmalla kiertää myös PUTSPACE-hankkeen tutkimuksen pohjalta tehty julkisen liikenteen historiasta kertova Rabbits and Rail -näyttely, joka oli ensin esillä Brysselissä (Les Halles Saint-Géry), sitten Viron liikennemuseossa Varbusessa, Padovan yliopiston maantieteen museossa sekä Münchenin Deutsches Museumissa. (Näyttelystä tehtiin myös monikielinen verkkoversio: https://putspace.eu/rabbits-and-rails/)

Rabbits and Rails -näyttely Brysselin Les Halles Saint-Géryssa. Kuva: Aleksandra Ianchenko.

Tutkimuksen ja julkaisujen myötä aloimme ymmärtää, kuinka vähän kaupunkiliikenteen kulttuurihistoriaa on tutkittu, ja kuinka tärkeää on tarkastella infrastruktuureja kulttuurisesta näkökulmasta. PUTSPACE-hankkeessa pääsimme alkuun, mutta työ jatkuu ja työsarkaa riittää.

Puhetta metsistä – Tunnelmia polun alusta

Kuinka se, miten ihmiset puhuvat metsistä, vaikuttaa ihmisten – ja metsien – kohtaloihin? Mitä sana “metsä” tarkoittaa, mitä merkityksiä sille annetaan? Miten ihmiset oikeuttavat ja perustelevat omia metsiin kohdistuvia toimiaan?

Nämä kysymykset ovat ajankohtaisia, mutta niiden juuret ulottuvat kauas historiaan. Puhetta metsistä -projektissa pohdimme näitä aiheita keskittymällä sydänkeskiajan Etelä-Italiaan: tällä alueella ja tänä ajanjaksona muovautuivat monet metsästä puhumisen tavat, joista on tullut läntisen metsäpuheen peruselementtejä. Tutkimme keskustelua metsien arvosta, käytöstä ja raivaamisesta, tarkastellen sekä metsien symbolisia merkityksiä aikalaisille että niiden konkreettista hyödyntämistä.

Projektia rahoittaa Koneen säätiö (2024–2027). Tutkimusryhmään kuuluvat projektin johtaja Teemu Immonen, sekä Anni Hella, Outi Kaltio, Ned Schoolman ja Jutta Laitila.

Vaalea suuri yhtenäinen rakennuskompleksi kukkulan laella. Ympärillä vihreää metsää. Taustalla laakso ja vuorten rinteitä.
Montecassinon luostari Etelä-Italiassa. Kuva: Wikimedia Commons.

Polttopisteenä Etelä-Italia

Sydänkeskiaika (n. 950–1300) oli eurooppalaisen ihmisen luontosuhteen kehityksessä käänteentekevä aikakausi. Lämmin ilmastokausi nopeutti väkiluvun kasvua, jolloin metsiä raivattiin yhä kiivaammin viljelyskäyttöön. Euroopan maisema muuttui pysyvästi, kun läntisessä Euroopassa raivattiin sekä vanhat ikimetsät että varhaiskeskiajalla uudelleen metsittyneet alueet. Samalla syntyi kyläverkosto, joka yhä tänäkin päivänä määrittää Euroopan maaseutua. Eurooppalainen ihminen siirtyi aivan uudella tavalla luonnon ehdoilla elävästä, passiivisesta toimijasta luontoon vaikuttavaksi ja sitä hallitsevaksi toimijaksi. Uuden asetelman tuoma vastuu alkoi sekin konkretisoitua, kun metsien raivaaminen lisäsi ja voimisti luonnonmullistuksia, kuten tulvia.

Puhetta metsistä -projektissa keskitytään Etelä-Italian alueeseen, koska yllä mainituista teemoista käyty keskustelu muovautui ennen kaikkea kreikankielisen idän ja latinankielisen lännen välisessä kanssakäymisessä. Etelä-Italiassa käännettiin monet kreikan- ja arabiankieliset teokset, joille länsimainen luonnontiede myöhemmin perustui, ja siellä kukoisti elinvoimaisena myös antiikin latinalainen traditio. Metsien raivaus oli koko eteläisen Italian yhteiskuntaa koskettava ilmiö, johon kietoutuivat niin ruhtinaiden, uskonnollisten instituutioiden kuin alempienkin luokkien toimet ja intressit. Keskeisessä asemassa metsistä käytävässä puheessa olivat kuitenkin luostarit.

Erityisesti tutkimuksemme keskeisiä kohteita ovat latinalainen Montecassinon luostari sekä kreikkalainen Grottaferratan luostari Rooman lähettyvillä. Luostarit olivat käännöstyön ja opillisen keskustelun keskiössä, ja olivat lisäksi itse merkittäviä maanomistajia ja maankäyttäjiä. Luostarien kautta voi siis tutkia käytyä metsäkeskustelua ja sen retoriikkaa, mutta lisäksi havainnoida myös sitä, miten nämä käsitykset näkyivät käytännössä.

Vanhan rakennuksen sisäpiha. Vasemmalla kaariportiikki, keskellä puita pensaita ja kivettyjä polkuja.
Grottaferratan luostarin sisäpiha. Nykyään rakennuksessa toimii muun muassa kirjasto, jossa kunnostetaan ja säilytetään luostarin keskiaikaisia käsikirjoituksia. Kuva: Anni Hella.

Metsän puolella, historiasta nykyaikaan

Projektimme rahoitus tulee Koneen säätiön Metsän puolella -hankkeelta. Hankkeen tarkoituksena on lisätä ymmärrystä metsien monista merkityksistä sekä tuoda uusia ääniä ja lähestymiskulmia metsäkeskusteluun. Hankkeen projektit edustavat monitieteistä tutkimusta, taidetta, journalismia ja aktivismia.

Koneen säätiö järjesti 18.9.2024 uusien rahoitettujen Metsän puolella -projektien yhteisötapaamisen, jossa saimme mahdollisuuden tutustua muihin yhteisön projekteihin sekä niiden tekijöihin. Oli innostavaa kuulla, miten eri alojen tutkijat ja taiteilijat lähestyivät yhteistä teemaa tuoden esiin monipuolisia näkökulmia ja tapoja käsitellä metsiä sekä työskennellä niiden parissa. Omaan, kauas menneisyyteen sijoittuvaan projektiimme ja sen historialliseen näkökulmaan suhtauduttiin kiinnostuneesti. Se nähtiin tärkeänä osana nykyistä metsäkeskustelua, ja sen tarjoama historiallinen näkökulma ymmärrettiin arvokkaaksi keinoksi hahmottaa keskustelun juuria ja metsäsuhteemme kehitystä. Puhetta metsistä -projektissa meillä on onni olla osa monia yhteisöjä niin omassa yliopistossamme kulttuurihistorian oppiaineessa ja vanhojen aikojen tutkimuskeskus TUCEMEMSissa kuin myös Koneen säätiön monialaisessa Metsän puolella -hankkeessa.

Kolme hymyilevää henkilöä.
Anni, Outi ja Teemu Koneen säätiön yhteisötapaamisessa. Kuva: Teemu Immonen.

Tulevan kevään aikana tutkimustyömme jatkuu ja tiimimme jäsen professori Ned Schoolman Nevadan yliopistosta saapuu touko- ja kesäkuuksi Turkuun. Toukokuussa osallistumme kulttuurihistorioitsija Otto Latvan johtaman HumBio-projektin päätösseminaariin, ja kesäkuussa suuntaamme Rovaniemelle kansainvälisen kulttuurihistorian yhdistyksen ISCH:n Human/Nature-konferenssiin. Syksyllä projektilla on edessä tutkimusmatka Etelä-Italiaan.

Toimintaamme voi seurata nettisivuilla!

Teksti: Jutta Laitila, Anni Hella & Teemu Immonen.

Fasismin lumoa analysoimassa tieteen ja taiteen keinoin

Kirjoitan tätä Donald Trumpin toisen presidentinkauden toisena päivänä. Yalen yliopistossa vaikuttava historioitsija Timothy Snyder on useaan otteeseen – mukaan lukien kirjoissaan On Tyranny (2017) ja Road to Unfreedom (2018) todennut Yhdysvaltojen liukuneen kohti fasismia Trumpin ensimmäisen kauden aikana. Nyt toisen kautensa myötä Trumpilla on ennennäkemätön ote niin republikaanisesta puolueesta kuin Yhdysvalloista kansakuntana. Tämä heijastuu vääjäämättä myös Eurooppaan, jossa uusoikeistolaiset liikkeet ja puolueet testaavat jatkuvasti demokratian rajoja. Autoritaarinen vallankäyttö on taas huudossa länsimaissa.

Suomessa fasismin ja äärioikeistolaisuuden perintö on viime vuosina muutenkin ollut laajan keskustelun ja tutkimuksen kohteena, ja sen yhteydet sotien perintöön, kansallisuusaatteeseen ja populistisiin ääri-ilmiöihin ovat olleet paljon esillä. Tutkimus ja keskustelu on kuitenkin pääasiassa kiinnittynyt poliittiseen ja yleiseen historiaan. Siksi onkin erityisen hienoa, että Koneen Säätiö on rahoittanut johtamani hankkeen Fasismin lumo ja affektiivinen perintö suomalaisessa kulttuurissa (2021–2025). Tämän monitieteisen tiedettä ja taidetta yhdistävän projektin tarkoituksena on ollut keskittyä suomalaisen fasismin toisen maailmansodan jälkeiseen kulttuuriseen perintöön ja erityisesti sen affektiivisuuteen. Historiakulttuurisessa mielessä aineistomme ylettyvät aina Suomen itsenäistymistä edeltävään aikaan ja kansallisvaltiomme rakennuspalikoihin.

Suomessa affektiivisuuden, ruumiillistettujen tunteiden, avulla fasistisen materiaalin kierrätys on synnyttänyt tunneilmaston, jossa isänmaallisuuden, patriotismin, fasismin ja kansallisuusaatteen eri ilmenemismuodot sekoittuvat keskenään. Tutkimushankkeemme analysoi tätä vyyhteä esimerkiksi tarkastelemalla aiheeseen liittyviä lehtiaineistoja, elokuvia, musiikkia, sarjakuvia ja dokumentteja. Olemme ennen muuta kiinnostuneita siitä, millaisia fasismin perintöön liittyvät affektiiviset strategiat ja niiden ilmenemismuodot – pelko, inho, mahtipontisuus, koomisuus, parodia, groteski – tutkituissa aineistoissa ovat ja miten niillä vaikutetaan vastaanottajiin.

Projektissa on mukana kulttuurihistorioitsijoita (dosentti Kari Kallioniemi ja allekirjoittanut), musiikkitieteilijöitä (dosentti Petri Kuljuntausta, FT Anna-Elena Pääkkölä ja FM Susanna Waldén-Antikainen) ja folkoristi (FT Aila Mustamo). Osittain nämä tieteenalat ja roolit limittyvät ja toimivat vuorovaikutteisesti. Olemmekin projektin aikana pyrkineet aidosti monitieteiseen analyysiin ja tutkijoiden käsitteelliseen vuorovaikutukseen, ennen muuta yhteisillä artikkeleilla, toimitustöillä ja tapahtumilla. Tutkimusryhmämme on tarkastellut muun muassa suomalaisen natsismin esoteriaa, eksploitaatiota populaarimusiikissa, kansallissosialistista black metal -musiikkia, antropologi Yrjö von Grönhagenin yhteistyötä ja perinnekeruuta kansallissosialistisen Ahnenerbe-järjestön kanssa, äärioikeistoon liittyviä dokumentteja sekä säveltäjä Yrjö Kilpisen yhteistyötä kansallissosialistien kanssa.    

Projektimme tekee toistaiseksi ainutlaatuiseksi sen kiinnittyminen taiteelliseen työskentelyyn.   Työpajoissamme tutkimusmateriaalit ja niiden tulkinta ovat generoineet taiteellisten esityksien sisältöjä. Fasismin affektiivisen perinnön purkaminen onkin projektissa tapahtunut osin esitystaiteen keinoin.

KUVA: He sanoivat: rajat kiinni Tampereen Työväen Teatterissa 27.7.2023. Kuvassa näyttelijät Paul Olin, Anu Almagro, Terhi Suorlahti, Volodymyr Andrushchak ja Antti Silvennoinen.
Kuva: He sanoivat: rajat kiinni Tampereen Työväen Teatterissa 27.7.2023. Näyttelijät Paul Olin, Anu Almagro, Terhi Suorlahti, Volodymyr Andrushchak ja Antti Silvennoinen liikkeessä.

Teatteriohjaaja Fiikka Forsman, pukusuunnittelija Jaana Kurttila, valosuunnittelija Eero Erkamo ja äänitaiteilija Petri Kuljuntausta ovat hankkeen kuluessa tehneet sisällöllistä ja paikoin haastavaa yhteistyötä tutkiakseen taiteen keinoin fasismin affektiivisuutta. Yhdessä tuottaja Anja Lapin, viiden näyttelijän, Turun Syntetisaattoriseuran Oopperaorkesterin ja hankkeen tutkijoiden kanssa tuotettiin yleisöä osallistava esityssarja He sanoivat: rajat kiinni. Nimellä viitattiin alun perin oikeistolaiseen retoriikkaan Syyrian pakolaiskriisin yhteydessä, mutta siitä tuli Venäjän hyökättyä Ukrainaan ja Suomen suljettua itärajansa entistäkin ajankohtaisempi.

Itse kokeileva esityssarja toteutettiin yhteistyössä turkulaisen Tehdas Teatterin, Tampereen Työväen Teatterin ja turkulaisen Aboagora. Between Arts and Sciences -symposiumin kanssa. Esityksissä muutettiin nämä esiintymistilat kriittisiksi ja affektiivisesti haastaviksi suomalaisen fasismin kohtaamispaikoiksi.

Tieteellisen analyysin jatkotyöstö taiteen keinoin paitsi popularisoi projektin tutkimusteemoja, myös asetti ne uuteen ja yllättävään tulkintakehykseen, jossa myös yleisö pääsi mukaan purkamaan ja prosessoimaan affektiivisia kokemuksiaan.   

Tällä hetkellä esityssarjan pohjalta työstetään pitempää teatteriesitystä, joka saanee ensi-iltansa joko 2025 tai 2026. Tervetuloa kun aika koittaa!

Lisälukemista

Tampereen Työväen Teatterilla toteutetun osuuden myötä toteutui myös taustoittava artikkeli Helsingin Sanomiin: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009728533.html

Projektin tieteellisestä puolesta voi lukea lisää esimerkiksi toimittamastamme Kulttuurintutkimus-lehden teemanumerosta 1/2024 ”Fasismin ja populismin lumo”, jota kävimme nyt tammikuussa 2025 esittelemässä myös Helsingin Tieteiden yössä. Artikkelit ovat luettavissa ilmaiseksi verkossa: https://journal.fi/kulttuurintutkimus/issue/view/11030

Kirjoittaja: dosentti Kimi Kärki (kulttuurihistoria, Turun yliopisto & kulttuurinen musiikintutkimus, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia)

Arkiston muodonmuutos? Kulttuurintutkijan elämäntyöstä digitaaliseksi kulttuuriperinnöksi

Mitä digitaalinen kulttuurinen muisti voi olla ja kuinka muuttaa henkilöarkisto digitaaliseksi kulttuuriperinnöksi? Mitä tämä tarkoittaa käytännössä kun digitoidaan tunnetun Virossa toimineen kulttuurintutkijan Juri Lotmanin arkistoa? Esimerkiksi näitä kysymyksiä pohditaan lokakuussa 2024 alkaneessa uudessa EU-hankkeessa DIGHT-Net, Sustainable, Usable and Visible Digital Cultural Heritage: Twinning for Excellence.

Hankkeen aloitustapaaminen järjestettiin Tallinnassa lokakuussa 2024. Samalla julkistettiin hankkeen verkkosivut (https://dight-net.tlu.ee/). 

DIGHT-Net -projektin tavoitteena on ensiksi perustaa Tallinnan yliopistoon tutkimusyhteisö tukemaan nimenomaan tallinnalaista tutkimusympäristöä ulkomaisten tutkimuspartnerien osaamisen avulla. Yhteisön teemana on digitaalinen kulttuuriperintö. Toiseksi pyrkimyksenä on rakentaa digitaalisen henkilöarkiston prototyyppi semiootikko ja kulttuurintutkija Juri Lotmanin aineistojen ympärille. Siihen on lisäksi tarkoitus linkittää Umberto Econ, Lotmanin tärkeän  kollegan, aineistoja Italiasta. Kolmanneksi läpäisevänä teemana tavoitellaan digitaalisen kulttuuriperinnön teoreettisen ymmärryksen kehittämistä. Tavoitteisiin pääsemiseksi järjestetään monenlaista koulutusta, työpajoja ja samalla vierailumatkoja neljään mukana olevaan yliopistoon. Näin samalla tuetaan EU:n Widening-maata Viroa uuden tutkimusosaamisen kehittämisessä.

Kolmevuotisen hankkeen toteuttaa monitieteinen tutkimusryhmä neljästä EU-maasta. Mukana ovat Tallinnan, Amsterdamin, Bolognan ja Turun yliopistot. Turusta hankkeeseen osallistuu kulttuurihistoria. Työ tehdään Tallinnan yliopiston kulttuurihistorian professori Marek Tammin johdolla. Mukana on kiinteästi Juri Lotmanin arkisto, joka on fyysisesti jaettu Tallinnan ja Tarton yliopistojen kesken. Arkiston virallinen nimi on englanniksi Juri Lotman Semiotics Repository.

Työpaja digitaalisen kulttuuriperinnön reunaehdoista

Turun tiimin vastuulla on kartoittaa ja tuoda esiin digitaalisen kulttuuriperinnön tutkimusta. Järjestimme lokakuun tapahtuman yhteydessä teemaan liittyvän työpajan otsikolla New Trends in Digital Culture Studies. Työpajassa kuultiin Jussi Parikan (Aarhusin yliopisto ja FAMU/Praha) ja Elizabeth Yakelin (Michiganin yliopisto) alustukset sekä Turun tiimin johdatus aiheeseen. Parikka puhui digitaalisen kulttuurin ekologisesta jalanjäljestä ja Yakel valotti kulttuuriperintöaineistojen edustavuutta ja suhdetta menneisyyden eri ihmisryhmiin. Hän painotti sitä kuinka esimerkiksi sukupuoleen ja rotuun liittyvät kysymykset ovat läsnä aikojen saatossa arkistoiduissa aineistoissa ja miten niitä kannattaa ottaa esiin, kun aineistoa muutetaan digitaaliseen muotoon.

Työpajassa käytiin myös ryhmäkeskusteluja siitä kuinka digitaalinen kulttuuriperintö olisi ymmärrettävä, mitä siihen liittyy, ja mihin alateemoihin projektin kannattaisi jatkossa kiinnittää erityistä huomiota. Näiden keskustelujen tuloksena piirtyi kuva siitä miten ryhmä tällä hetkellä ymmärtää aiheen.

Kuva: Post It -lapuista alustaviksi alateemoiksi. Työpajan osallistujat listasivat näkemyksiään digitaalisen kulttuuriperintöön liittyvistä teemoista, joka jaettiin Flingan avulla alustaviksi alateemoiksi. On kiinnostavaa nähdä muuttuvatko tiimin käsitykset projektin aikana!

Hankkeen aloitussymposiumin aikana päästiin myös tutustumaan Tallinnan yliopistossa sijaitsevaan Juri Lotmanin ja Zara Mintsin arkiston osaan, ja ihmettelemään Lotmanin kirjaston sisältöä, piirustuksia, ja silmälasikokoelmaa. 

Kuva: Tatjana Kuzovkina (äärimmäisenä oikealla) esittelee Juri Lotmanin ja Zara Mintsin kokoelmaa Mark Metsille, Maarja Ojamaalle, Martina Grinellolle ja Jekaterina Jablokovalle.

Kuva: Kokoelma Juri Lotmanin vanhoja silmälaseja.

Pääsimme myös tutustumaan Tallinnan yliopiston kirjaston digitointikeskukseen ja sen työmenetelmiin. Digitointilaitteet selviytyvät itsenäisesti esimerkiksi sanomalehtien sivujen kääntämisestä, mutta tarvitsevat toki valvontaa ja laaduntarkastusta. Erityisesti vieraiden läsnäollessa ne jumittuvat yhdelle aukeamalle kuten tälläkin kertaa.

Kuvat: Tutustumassa Tallinnan yliopiston kirjaston digitointikeskukseen. Vasemmalla keskuksen johtaja Peeter Kondratjev, keskellä edessä Marek Tamm, oikealla Petri Paju. Kaikki kuvat: Mila Oiva.

Teksti: Mila Oiva, Petri Paju & Hannu Salmi

Uppsalan romantiikkaa kirjeiden valossa

Uudenvuodenaaton vietin oikein miellyttävästi Atterbomin kanssa Geijerin luona, jossa puhelimme, järkeilimme, luimme toisillemme sukkeluuksia, söimme ja joimme madeiraa aina keskiyöhön asti. Vuoden viimeinen neljännes herätti kuitenkin vakavan ja hartaan tunnelman. Atterbom luki ääneen pari kaunista virttä, joiden aikana Geijer löi silmät ummessa silloin tällöin soinnun fortepianosta. Hiljaisuuden vallitessa kuuntelimme kello kahdentoista lyöntien julistaman kuolemantuomion päättyvälle vuodelle, ja keskinäisten, murtuneella äänellä lausuttujen onnentoivotusten jälkeen me vieraat poistuimme kauniiseen yöhön. (3.1.1826)

Näin Uppsalassa asunut Adolph Törneros (1794–1839) kuvaa kirjeessään vuoden 1825 viimeisiä tuntoja ystäviensä seurassa. Ruotsin varhaisromantiikan keskeiset hahmot, kirjailija-runoilija Per Daniel Amadeus Atterbom ja historian professori Erik Gustaf Geijer kuuluivat hänen lähipiiriinsä. Osaan Törnerosin kirjeistä voi nyt tutustua laatiminani suomennoksina Faros-kustannuksen uutuuskirjassa Uppsalan romantiikkaa. Teoksen esipuhe tarjoaa taustatietoja ruotsalaisesta varhaisromantiikasta ja Uppsalan akateemisista verkostoista.

Suomessa varhaisromantikko Törneros tunnetaan huonosti. Minäkään en aluksi tietänyt hänestä kuin nimen, tuskin sitäkään, mutta kun sain käsiini hänen kirjeistään kootun valikoiman, Ruotsin akatemian ja Atlantis-kustantamon julkaiseman opuksen Resebrev, huomasin nopeasti, että tässä on kirjallisesti eläväinen ja hienovireistä huumoria viljelevä kynänkäyttäjä. Törnerosia onkin verrattu kuuluisaan saksalaiseen aikalaiskirjailijaan, siitä lisänimi ”Ruotsin Jean Paul”. Hän oli seurallinen luonne, tarkkaili väsymättömästi ympäristöään vuodesta toiseen ja kirjoitti näkemästään ja kuulemastaan pitkiä kirjeitä. Hän eli yksin koko elämänsä ja varmaan siksikin kaipasi ihmisiä ympärilleen. Säilynyt kirjeistö on aiheistonsa sosiaalisesta rajoittuneisuudesta huolimatta ruotsalaisen kulttuurihistorian aarreaitta.

Törneros kirjoittautui Uppsalan yliopistoon vuonna 1812 ja ehti toimia siellä dosenttina, adjunktina eli apulaisena ja vähän aikaa myös estetiikan professorina. Lopulta hänestä tuli Uppsalan yliopiston latinan professori. Hänen tieteellinen tuotantonsa jäi vähäiseksi, mutta sitäkin vaikuttavampi on hänen jälkeensä jättämien kirjeiden määrä. Niistä on julkaistu Ruotsissa useita kooltaan vaihtelevia editioita. Monesti hän kuvaa kirjeissä kotimaassa tekemiään kesäisiä matkoja ja niiden varsilla kohtaamiaan luonnonnäkymiä. Toisinaan hän intoutuu kertomaan Uppsalan säätyläistön seurapiireistä, akateemisesta maailmasta ja ylioppilaista ja ottaa kantaa ruotsalaisten varhaisromantikkojen kirjallisiin pyrintöihin. Aidon romantikon tavoin hän oli mieltynyt pikkukaupunkeihin ja kartanoihin. Tukholman ilmapiiri ja juoruilu saivat hänet yleensä huonotuuliseksi.

Adolph Törneros

Kirjeisiin tutustuessaan lukija törmää tämän tästä runollisiin jaksoihin, joissa Törnerosin tunnelmakuvaus yltää parhaimpiinsa. Toukokuun puolimaissa 1824 hän kirjoittaa iltayhdeksältä kotonaan Uppsalassa läheisimmälle kirjeenvaihtokumppanilleen Melcher Falkenbergille ja ihastelee ympäristönsä näkymiä.

Suurenmoinen ilta! Taivas on molemmilta puoliltaan, idästä ja lännestä, punaposkinen, kuin pikkuisen pakkasen purema. Onkin hiukan viileää. Puut seisovat hievahtamatta syvänvihreän nuorekkaina ja hymyilevät lempeästi illan viimeisille auringonsäteille. Sinun asuinseuduillasi etelässä pienet kamarivalkeat lienevät tällä hetkellä jo sytytetty, mutta täällä meillä aurinko loistaa vielä puoliksi taivaanrannassa, kuin satujen kimaltava kultavuori. Auringonvalo heijastuu Danmarkin ja Vaksalan vanhoista kirkoista, jotka siintävät metsänreunassa kaukana idässä, ja niiden ikkunat kiiltävät kuin monet ilon kyynelistä täyttyvät silmät. Mutta vanhuuden ilo on surumielistä, sillä samalta suunnalta kantautuu kellojen iltasoitto, joka jättää hyvästit tälle päivälle. Ne ovat säveliä, jotka tuntuvat tulevan mailleen menneeltä keskiajalta. (16.5.1824)

Piippua poltelleen ja pianonsoittoa harrastaneen Törnerosin kirjeistä välittyvät seuranpidon hilpeät tunnelmat, mukavat illanistujaiset ja joulunvietot, mutta hän osaa kertoa myös ikävämmistä asioista, kuten Uppsalan yliopiston käytännöllisen filosofian professorin Nils Fredrik Bibergin järkkyneestä mielenterveydestä. Heinäkuun jälkipuolella 1826 Törneros on surullinen, kun hän näkee Bibergissä ”tarmokkaan ja lujaluonteisen ihmisen joutuvan hunningolle”. Aiemmin säästäväisenä tunnettu ja oppineisuudestaan kuuluisa professori oli ryhtynyt kylvämään rahaa ympäriinsä, ostamaan kaikkea mitä näkee ja suunnittelemaan ylellisiä pitoja. Silti Törneros ihmettelee sitä teräväjärkisyyttä, jolla Biberg mietteitään kehitteli: ”hänen tuumiskelunsa etenevät johdonmukaisesti ja järkevästi, vaikka alkuehdoissa ja tuloksissa ei ole päätä eikä häntää.” (23.7.1826) Professorin mukaan modernin talousjärjestelmän viime hetket olivat käsillä, ja ihmiskunta oli palaamaisillaan puhtaaseen tavaranvaihtoon vailla rahan välitystä.

Törnerosin kirje Melcher Falkenbergille 4. elokuuta 1824

Useat Törnerosin kuvaukset säteilevät hyväntuulisuutta, mutta kirjeistä käy myös ilmi, että tuon ajan akateeminen maailma ja säätyväen seurapiirit olivat monesti kaukana idyllistä ja tasavertaisuudesta. Nykylukijalle ei ole yllätys, että sukupuoliroolit olivat vahvan kaksijakoiset ja patriarkaaliset. Yliopisto ja julkinen toiminta olivat miesten aluetta. Naisten osalle jäivät lähinnä kotihengettärien tehtävät ja seurapiirien kaunistuksina esiintyminen. Tämän mukaisesti Törneroskin kiinnittää huomiota kohtaamiensa naisten ulkonäköön ja arvioi heitä kirjeissään. Vastapainoksi hän kirjoittaa kuitenkin arvostavasti heidän taiteellisista ja sosiaalisista kyvyistään. Törneros oli jonkin aikaa 1820-luvulla rakastunut kirjeenvaihtotoveriinsa, luutnantti Melcher Falkenbergiin, mutta ei saanut tunteilleen vastakaikua. Hän kuoli Uppsalassa lyhyen sairastelun päätteeksi 44 vuoden iässä ja jätti maailmalle perinnöksi mittavan kirjeistönsä.

Adolph Törneros, Uppsalan romantiikkaa. Kirjeitä 1824–1827. Suomennos ja esipuhe Jukka Sarjala. Turku: Faros-kustannus, 2024.

Pohdintoja valmistumisen kynnykseltä

Teksti on julkaistu alun perin vuosikertomuksessa Kulttuurihistoria Nyt 2023. Toimittajat: Miitrei Misukka ja Sanni Vatanen.

Maisteriksi valmistuminen on saanut minut pohtimaan kaikkea mitä olen opintovuosieni aikana kokenut. Ennen kaikkea olen reflektoinut paljon oman akateemisen identiteettini syntyä ja kasvua viimeisen seitsemän vuoden aikana. Historian opiskelu oli minulle itsestäänselvyys jo lukiossa, mutta en saanut ajatukselle paljoa tukea opinto-ohjauksen tai opettajien taholta. Perheeni kannustuksella ja oman jääräpäisyyteni turvin uskalsin kuitenkin tehdä sen mihin tunsin eniten paloa, ja muuttaa Rovaniemeltä Turkuun itselleni parhaan oppiaineen perässä.

Jutta Laitila (Kuva: Pyry Koskinen).

Jos polkuni yliopistoon historianopiskelijaksi oli selkeä, niin oli myös suuntautumiseni vanhoihin aikoihin. Kirkkohistoria ja erityisesti luostarit olivat kiehtoneet minua jo lapsuudesta lähtien. Hieman yllättäen päädyin kanditutkielmassani myöhäisantiikkiin ja varhaisen luostarihistorian pariin. Kun keväällä 2020 kirjoitin tutkielmaani, pandemia oli juuri alkanut, ja koko prosessi jätti minut lopulta hyvin uupuneeksi. Kesti varsin kauan palautua normaaliin työskentelyn ja ajattelemisen rytmiin, ja minulla oli suuria vaikeuksia saada graduprosessi kunnolla käyntiin. Lopulta päädyin etenemistä helpottaakseni jatkamaan kandista tutun aineiston ja aikakauden kanssa, mutta osittain uudesta näkökulmasta käsin. Gradussani tutkin myöhäisantiikissa kaupungeissa harjoitettua asketismia aistihistoriallisen näkökulman kautta.

Ympyrän näin sulkeutuessa tunsin itseni varsin hölmöksi: miksi saman aiheen pariin palaaminen kesti kaksi kokonaista vuotta? Näin jälkikäteen voin todeta, että oli tärkeää työskennellä hetken aikaa pienemmällä teholla, jotta en olisi polttanut jaksamistani täysin loppuun. Lisäksi olen oppinut, että humanistinen tieteellinen tutkimus on prosessi, joka vaatii paljon, paljon aikaa kehittyäkseen. Omalla kohdallani syväluotaus lähes 1700 vuotta vanhaan latinankieliseen aineistoon vaati taustatyötä ja taitoja, joiden kartuttaminen oli työlästä, vaikkakin hyvin innostavaa ja hauskaa. Hyvä esimerkki on seuraava: laskeskelin gradua viimeistellessäni, että olin tutkielmaa laatiessa päässyt operoimaan seitsemän eri kielen kanssa, joista kolmen opiskelun olin aloittanut vasta yliopistossa. Koen, että kulttuurihistorian oppiaine on moninaisuudellaan tukenut minua parhaalla tavalla maisteriksi kasvamisessa. Ihastuttavan opetushenkilökunnan tuella sukellus vaativaan aiheeseen oli ylipäätään mahdollista tehdä. Maisteriopintojeni ja erityisesti viimeisen vuoden aikana olen myös opiskellut ja tehnyt tutkimustyötä Suomen Rooman-instituutissa. Antiikintutkimuksen aseman käydessä Suomessa yhä epävarmemmaksi on työskentely Rooman kansainvälisessä ympäristössä ollut itselleni tärkeää ja inspiroivaa. Akateemisesti minua ovat kuitenkin aina inspiroineet kaikkein eniten muut kanssaopiskelijat, joiden ajatusten ja töiden välityksellä näkökulmani ympäröivään maailmaan – niin tämänhetkiseen kuin menneeseen – ovat rikastuneet suunnattomasti.

« Older posts Newer posts »