Lauantaina 2. huhtikuuta 2011 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Sirkkala, Janus-sali, Kaivokatu 12) julkisesti tarkastettavaksi filosofian lisensiaatti Elina Larssonin kulttuurihistorian alaan kuuluva väitöskirja Kotikuvauksen ideaalisuus Carl Larssonin teoksessa Ett hem (1899). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Susann Vihma Aalto-yliopistosta ja kustoksena professori Hannu Salmi. Väitöskirjan keskiössä on ruotsalaisen taiteilijan Carl Larssonin (1853–1919) teos Ett hem, joka sanoin ja kuvin rakensi kuvaa eräästä kodista, taiteilijan omasta. Ett hem -teoksessa kiteytyvät aikakauden usein ristiriitaiset näkemykset kodista perhe-elämän tyyssijana, mutta samalla teoksesta tuli merkittävä esikuva ja kotiin liittyvien merkitysten muovaaja. Väitöskirja rakentaa kulttuurihistoriallista ymmärrystä Larssonin kotikäsityksen taustalle, ja erityishuomiota saavat paitsi ympäristö pihoineen  ja piharakennuksineen myös sisustukselliset seikat, värit, materiaalit, tuoksutkin. Ett hem -teoksen kuvaama koti ei kuitenkaan ollut aikakaudelle tyypillinen: se oli tietoisesti myös taiteilijakoti, Carl Larssonin oman taiteilijuuden muistomerkki.