Kohti uutta ymmärrystä

Turun yliopiston kulttuurihistorian ja kotimaisen kirjallisuuden oppiaineiden tutkijoita on mukana eurooppalaisessa tutkimusverkostossa, jossa luodaan suunnitelmaa uudenlaisesta naisten kirjoittamisen historian tutkimuksesta. EU:n tutkimuksen slangissa tällaista tavoitetta kutsutaan nimellä ‘road map’. Marraskuun alussa neljävuotinen hanke oli tasan puolivälissä ja saavutti ‘milestone 2’:n. Women Writers in History: Toward a New Understanding of European Literary Culture -hanke tähtää sellaisen kirjallisen kulttuurin ja sen historian mittavaan tutkimukseen, jossa naiset ovat keskeisinä toimijoina mukana. Miltei kaikki Euroopan maat ja kielet ovat edustettuina, ja tavoitteet hyödyntää uusinta osaamista ‘digital humanities’ maailmasta ovat korkealla.

Verkosto oli 3.-5. marraskuuta koolla Lounais-Englannissa, Chawton House Libraryssa. Seudulla eli ja kirjoitti 1800-luvun alussa Jane Austen (1775–1817), joka on paitsi juhlittu englantilaisen romaanin pioneeri myös laajasti tutkittu naiskirjailija. Huhtikuussa 2012 verkosto tapaa Bukarestissa, jossa ympäristö on toinen; romanialaisten naisten kirjoittamisen historia on varsin erilainen ja melko tuntematon myös romanialaisille itselleen. Uutta tietoa, uusia tulkintoja ja uutta vuoropuhelua syntyy koko ajan. Uudenlaisia digitaalisia aineistoja ja niiden analyysivälineitä kehitetään, ja syksyllä 2013 hanke toivottavasti esittelee vakuuttavan ‘tiekartan’ kohti uutta ymmärrystä Euroopan kirjallisesta kulttuurista, sen kirjallisuuksista ja monenlaisista naistoimijoista.

1. Henrika Hopeavuo

Hienoa, että tällaisia verkostoja on. Ne syventävät ja monipuolistavat näkökulmia historiaan. Ne tuovat mielestäni myös esiin toisenlaista historiaa. Historiankirjoituksen tavat ovat varmasti riippuvaisia niin sukupuolesta kuin kultttuuriperimästäkin. Hanke epäilemättä tuo pintaan uutta tietoa ja uudenlaista ajattelua. Ja toivottavasti lisää positiivisia asenteita.