Lunévillen linna

International Society for Cultural History, ISCH, järjesti viidennen kansainvälisen kongressinsa Lunévillen linnassa Ranskassa 2.–5. heinäkuuta 2012. Teemana oli työn kulttuurihistoria otsikolla Histoire culturelle du travail, ja paikallisena järjestäjätahona oli hiljattain perustettu Institut d’Histoire Culturelle Européenne. Päävastuun tapahtuman organisoinnista kantoi Lorrainen yliopiston professori Didier Francfort. Tänä vuonna tapahtuma oli kaksikielinen, ja melko monessa työryhmässä pääkielenä oli ranska. Kaikki keynote-luennot sekä kauniissa Chapellessa järjestetyt työryhmät simultaanitulkattiin niin ranskaksi kuin englanniksikin. Vaikka kaksikielisyys aiheutti paikoitellen hämmentäviä tilanteita, aiempiin kongresseihin verrattuna ranskan kielen kautta rakentui enemmän yhteyksiä esimerkiksi Brasiliaan, Portugaliin, Espanjaan, Italiaan ja Turkkiin. ISCH:ssa pohjoinen ulottuvuus on ollut tähän asti vahva, sillä erityisen aktiivisia ovat olleet skotlantilaiset, norjalaiset ja suomalaiset. Tänä vuonna välimerellinen yhteys saa merkittävää vahvistusta, sillä Veronan yliopiston professori Alessandro Arcangeli valittiin uutena jäsenenä seuran hallitukseen.

Heta Aali esitelmöi, puheenjohtajana Sorbonnen yliopiston professori Pascal Ory.

Suomalaisten panos kongressissa oli aiempaan tapaan tuntuva, yhteensä yhdeksän esitelmää. Turun yliopistosta mukana olivat Heta Aali, Annikka Konola, Riitta Laitinen, Anne Ollila ja Hannu Salmi. Lapin yliopiston kulttuurihistoriaa edustivat Mervi Autti ja Pälvi Rantala. Kaiken kaikkiaan kongressi tarjosi monipuolisen kokonaisuuden työn kulttuurihistoriasta, tosin aihepiiri todennäköisesti ymmärrettiin pääasiassa 1800- ja 1900-lukuja koskevaksi, sillä vanhempaa historiaa oli työryhmien esitelmissä niukasti.

ISCH:n vuosittainen yleiskokous pidettiin 5. heinäkuuta puheenjohtaja Hannu Salmen ja sihteeri Rainer Brömerin johdolla. Viidessä vuodessa toiminta on edistynyt siinä mielessä hyvin, että niin Edinburgh University Pressin julkaisema aikakauskirja Cultural History kuin Pickering & Chatto -kustantamon julkaisema kirjasarjakin käynnistyivät tänä vuonna. Vuosittaisten kongressien sarja tuntuu jatkuvan innostuneesti, sillä ensi vuoden järjestäjän, Istanbulin, jälkeen halukkuutensa ilmaisivat Bukarestin yliopisto, Triesten yliopisto ja Etelä-Afrikan Monash University. Tässä vaiheessa on vielä epäselvää, mikä järjestys tulee olemaan, mutta vahva ehdokas vuoden 2014 tai 2015 järjestäjäksi on Etelä-Afrikka, sillä tähän mennessä vain vuoden 2009 kongressi on järjestetty Euroopan ulkopuolella.

Tervetuloa siis seuraavaan kongressiin Istanbuliin 11.–14. syyskuuta 2013. Sen järjestävät yhteistyössä Istanbulin yliopisto ja Fatih-yliopisto, ja alustava teema on Artefacts, Culture and Identity.