Kulttuurihistorian 40. väitöskirja on Tom Linkisen Stinking Deed, Deepest Love: Same-Sex Sexuality in Later Medieval English Culture, joka tarkastettiin Turun yliopistossa 13. huhtikuuta 2013. Vastaväittäjänä toimi maailman johtaviin keskiajan seksuaalisuuden tutkijoihin lukeutuva professori Ruth Mazo Karras Minnesotan yliopistosta. Karras tunnetaan muun muassa teoksista Common Women: Prostitution and Sexuality in Medieval England (1996), From Boys to Men: Formations of Masculinity in Late Medieval Europe (2003),  Sexuality in Medieval Europe: Doing Unto Others (2005) ja Unmarriages: Women, Men, and Sexual Unions in the Middle Ages (2012). Calonian luentosalissa oli paikalla yli 130 henkeä seuraamassa kahden asiantuntijan tieteellistä keskustelua.

Lektionsa Linkinen aloitti tunnustamalla olevansa rakastunut. Hän on rakastunut historiaan. Tässä kohtaa kustoksen mieleen nousi Francesco Alberonin kirja Rakastuminen, jossa tunnettu italialainen sosiologi kuvaa rakastumista joukkoliikkeenä: sen tehtävä on muuttaa maailmaa. Myös intohimo historiaan on subversiivinen voima, joka voi tuottaa radikaalin käänteen, uuden näkökulman ja tulkinnan – ja siinä mielessä uuden maailman.

Väitöstilaisuuden keskustelu johdatti 1300- ja 1400-lukujen Englantiin, jossa samaa sukupuolta olevien rakkaus esitettiin syntinä ja rikoksena. Stigmatisointia ympäröi hiljaisuus ja usein tietoinen vaikeneminen, mutta samaan aikaan – kuten Linkinen osoittaa – ystävyys ja rakkaus olivat mahdollisia.

Vastaväittäjän loppupuheenvuoron jälkeen esitettiin myös yleisökysymys, jonka jälkeen kustos päätti tilaisuuden klo 14.15.