Harrin lektio 1

Harri Kiiskisen lectio praecursoria. Kuva: Marjo Kaartinen.

Kesän ensimmäiset hellepäivät ovat Turussa, mutta kulttuurihistorioitsijat kokoontuivat Tauno Nurmela -saliin 18. toukokuuta 2013 klo 12 seuraamaan vuoden kolmatta väitöstilaisuutta. Harri Kiiskisen tutkimuksen Production and Trade of Etrurian Terra Sigillata Pottery in Roman Etruria and beyond between c. 50 BCE and c. 150 CE vastaväittäjänä toimi apulaisprofessori Birte Poulsen Aarhusin yliopistosta Tanskasta. Yleisöä oli saliin kerääntynyt 43 henkeä seuraamaan kahden asiantuntijan keskustelua. Ilmassa oli urheilujuhlan tuntua siinäkin mielessä, että Kiiskisen tutkimus on kulttuurihistorian ensimmäinen puhtaasti antiikin historiaa käsittelevä väitös. Kiiskisen tutkimus on aidosti monitieteinen ja yhdistää arkeologian, historiantutkimuksen, taloustieteen ja informaatioteknologian menetelmiä. Samalla avautuu näköala roomalaisen Etrurian taloudellisiin käytäntöihin, tuotantoon ja kulutukseen, viime kädessä talouden kulttuuriin, jossa kaupankäynnin periaatteet määrittyivät. Erityisen kiinnostava on jakso, jossa Kiiskinen rekonstruoi kahden tuhannen vuoden takaisten jokien purjehduskelpoisuutta. Laajan aineiston avulla tutkimus osoittaa maakuljetusten mielekkyyden, vaikka toimitukset olivatkin hitaita.

Tiedekunnan arvostelutoimikunnan jäsenen kysymyksen jälkeen kustos päätti tilaisuuden klo 14.00.