2014 posterKansainvälisen kulttuurihistorian seuran ISCH:n vuoden 2014 konferenssi järjestettiin Johannesburgissa Etelä-Afrikassa 24.-27. marraskuuta. Yleensä kulttuurihistorioitsijat ovat kokoontuneet kesä-syyskuun välisenä aikana, mutta nyt seminaari oli poikkeuksellisen myöhään. Ajankohta vaikutti kenties siihen, että osallistujia oli vähemmän kuin yleensä, noin 50, mutta koska Etelä-Afrikassa on kevät kukkeimmillaan, ainakin suomalaiset pääsivät kokemaan pimeän marraskuun täydellisen vastakohdan. ISCH on järjestänyt vuosittaisia kokoontumisia jo vuodesta 2008, ja tämä oli toinen kerta, kun konferenssi oli Euroopan ulkopuolella. Tämänvuotinen teema kytkeytyi kulttuurin ja politiikan suhteisiin otsikolla Cultures of Damaged Societies: From Post-Conflict Resolution to Inter-Cultural Dialogue. Hyvin paljon konferenssissa käsiteltiin afrikkalaisia yhteiskuntia, ja ainakin itse koin hyvin kiinnostavana sen, miten Etelä-Afrikassa pohditaan vapautuksen ristiriitaista muistoa, 20 vuotta uuden perustuslain jälkeen. Seminaarin osana oli vierailu Liliesleafissa, ANC:n aseellisen siiven tukikohdassa, joka toimii nykyään kulttuuriperintökohteena. Paikan johtajan Nic Wolpen mukaan kävijämäärät ovat viime vuosina puhdonneet romahdusmaisesti, eikä vapautuksen muisto ole enää niin vahvasti esillä kuin aiemmin. Olen kirjoittanut aiheesta hiukan pidemmin toisaalla (klikkaa tästä).

Lieberman BhebheKonferenssin näyttämönä oli Monash South Africa, jonka kampus sijaitsee Johannesburgin laitamilla, korkeiden muurien eristämänä. Suomalaisista mukana olivat minun lisäkseni professori Tiina Kinnunen ja FT Tuomas Tepora, jotka molemmat esitelmöivät uuden sotahistorian teemoista. Afrikkalaisista esiintyjistä voi mainita Lieberman Bhebhen, jonka luento Zimbabwen politiikasta 1980-luvulta tähän päivään herätti paljon ajatuksia. Oma esitykseni käsitteli posthumanismin haastetta kulttuurihistorialle, ja se oli yhdessä Marek Tammin kulttuurisemiotiikkaa käsitelleen esitelmän kanssa. Antoisista paneeleista voi mainita Charlotte Hagströmin, Lars-Eric Jönssonin, Fredrik Nilssonin ja Birgitta Svenssonin kaksituntisen esityksen Methodological aspects on performing cultural history.

MonashInternational Society for Cultural History piti 24.11.2014 myös vuosikokouksensa, jossa seuran hallitukseen valittiin Heta Aali (Turun yliopisto), Ecaterina Lung (Bukarestin yliopisto, Romania) ja Mauricio Sánchez Menchero (Universidad Nacional Autónoma de México). Samalla sain itse vastuuvapauden siinä mielessä, että oma puheenjohtajakauteni päättyi syyskuussa 2013, ja vasta tässä kokouksessa esillä olivat vuoden 2013 asiat. Kokouksessa julkistettiin myös vuoden 2014 artikkelikilpailun voittaja, Agnes Andeweg. ISCH:n hallitus kokoontui 26.11. ja päätti kutsua seuran tilintarkastajaksi Reima Välimäen Turun yliopistosta. Yhdistyksen kotipaikka on Aberdeenissä, Skotlannissa, mutta talous kulkee jatkossa vahvasti Turun kautta. Seuran puheenjohtajana toimii Alessandro Arcangeli Veronan yliopistosta.

Seuraavan kerran ISCH järjestää kongressin Bukarestissa, Romaniassa, 7.-10. syyskuuta 2015 otsikolla Time and Culture. Kannattaa ehdottomasti lähteä mukaan! Jos et ole vielä seuran jäsen, liity välittömästi. Lisätietoja löytyy sivulta http://www.culthist.org/membership/. Seuran jäsenet voivat osallisua kongresseihin ja saavat jäsenetuna Edinburgh University Pressin julkaiseman aikakauskirjan Cultural History.