ISO-TAARI

Portti 6.9.1933 ja 25.1.2016.

Iso-Taarin nykyinen omistaja on asunut pihapiirissä vuodesta 1983 ja hän on eläkkeellä oleva kuvataiteen lehtori ja taidegraafikko. Hän on pitänyt oppitunteja mm. Korjausrakentamiskeskus Tammelassa, joka on ollut hänen yhteistyökumppaninsa. Hänen oppilaansa ovat toteuttaneet hienoja taideprojekteja. (1) Vuonna 1997 Iso-Taarin ulkorakennuksessa sattui 1 tulipalo, jonka jäljiltä rakennus kuitenkin saatiin vielä korjattua.(2) Oppilaat olivat tulipalon jälkeen tukemassa opettajaansa. He osallistuivat ulkorakennuksen raunioilla kuvataideprojektiin ja tekivät hienoja kuvataiteellisia tuloksia, jotka opettaja koki lohduttavina.

The current lady of the house has lived in Iso-Taari since 1983. She is retired art teacher and art graphic.In 1997 the outer building of Iso-Taari was damaged in a fire but it could be saved. Art students created a project on the ruins of the outer building while the renovation plans were on the architects desk.The winter photograph is taken in the court yard of Iso-Taari in the beginning of the 20th century. It represents a former lady of the house and her children going for skiing.IsoTaari1

Nykyinen omistaja löysi kuva-arkistoistaan pihapiirissä 1900-luvun alkupuolella otetun talvisen kuvan, jossa on talon silloinen emäntä ja kolme hiihtoreissulle lähdössä tai sieltä tulossa olevaa lasta. Hän arvelee, ettei emäntä osannut arvatakaan mitä sadan vuoden päästä hänen kotinsa salissa vielä tapahtuisikaan. Toinen kuva on päärakennuksen salista. Omistaja on koonnut saliin yhdessä rakennushistorian tutkijan kanssa Purettujen talojen näyttelyyn lähtevää kuvamateriaalia suuriin kehyksiin. Iso-Taarin palanut ulkorakennus oli yksi näyttelykohteista.(3) Korjausrakentamiskeskus Tammelassa oli kesällä 2015 esillä Puretut talot -näyttely, joka esitteli purettuja tai palaneita rakennuksia Vanhasta Raumasta. Näyttelyn järjestäjänä oli Vanha Rauma -yhdistys. (4)

IsoTaari2The other photograph represents the composition process of an exhibition called Demolished houses, which was opened in the Tammela house in the 40th anniversary of the Old Rauma Society.

Iso-Taari plot belonged to a man called tarell in 1756. The next owner was burgher Nylund in 1800. He had also farmland, pasture, sheds on the fields and on the shoreline, granary and loading bridges. Iso-Taari got a fire insurance in 1855 when it belonged to ship owner John Helin. Insurance covered also the gate and the fence. The current façade is from Helin´s era, from 1893.

Today Iso-Taari has main building, outer building, gate, fence and dwell.

Iso-Taarin historiaa

Tarell omisti Iso-Taarin tontin vuonna 1756. Porvari And. Nylund omisti tontin vuonna 1800, sekä lisäksi mm. peltoa, niittyä, riihen, ladon, ruoka-aitan, ranta-aittoja ja lastauslaitureita. Tontti on palovakuutettu vuonna 1885, jolloin omistajana oli laivuri John Helin. Tuolloin tontilla oli asuinrakennus, ulkorakennus ja puusuoja. Rakennusten tarkka rakentamisajankohta ei ole tiedossa. Päärakennuksessa oli tuolloin pärekatto ja sen seinät oli laudoitettu sekä maalattu öljymaalilla. Ulkorakennuksessa oli myös pärekatto ja seinät olivat osittain laudoitetut ja punamullalla maalatut. Rakennusten lisäksi palovakuutuksen piiriin kuuluivat myös portti käyntiportteineen sekä punamullalla maalattu aita. Laivuri John Helinin omistuksen aikana päärakennuksen julkisivu uudistettiin uusrenessanssi-tyyliin vuonna 1893. Tuolloin vaihdettiin ikkunat ja laudoitus jätettiin entiselleen. Kadun puolelle lisättiin sisäänkäynti kuisteineen. Portti suunniteltiin uusrenessanssityyliseksi siten, että sen ajoportissa on kolmiopäätyinen yläosa ja vieressä umpinainen käyntiportti.(5)

Porttipiirros vuodelta 1893.

1 Iso-Taarin nykyisen omistajan sähköpostihaastattelu, 12.2.2016
2 Rauman kaupunki: Iso-Taari
3 Iso-Taarin nykyisen omistajan sähköpostihaastattelu, 12.2.2016
4 Länsi-Suomi: Korjausrakentamiskeskuksessa purettuja taloja ja palaneita rakennuksia.
5-6 Rauman kaupunki: Iso-Taari

LÄHTEET
Iso-Taarin nykyisen omistajan sähköpostihaastattelu 12.2.2016.
Rauman kaupunki: Iso-Taari, http://www.rauma.fi/iso-taari
Länsi-Suomi: Korjausrakentamiskeskuksessa purettuja taloja ja palaneita rakennuksia, 11.6.2015.
Kuvat: Iso-Taarin nykyisen omistajan arkisto, 12.2.2016.

Köntt

Naol